Komornik za alimenty zajął mi wszystko z konta bankowego – co robić?

Forum prawneKategoria: AlimentyKomornik za alimenty zajął mi wszystko z konta bankowego – co robić?
Dde09 zapytał 1 miesiąc temu

Witam. Mam pytanie odnośnie spłaty zaległych alimentów. Mianowicie zarabiam najniższą krajową, mam potrącenia z wypłaty przez komornika sądowego, na konto wpłynęło 880 zł, z tym że dostępne saldo jest 0 zł, w tej sytuacji zostaję bez środków do życia… Jak to wygląda ze strony prawnej? mogę prosić o odpowiedź?

1 odpowiedzi
Grzegorz Szwaciński Personel odpowiedział 1 miesiąc temu

Witam serdecznie,

w Twoim przypadku doszło do zablokowania potrąceń z tego samego składnika majątku, jakim jest wynagrodzenie za pracę. Przy czym nie jest to wina ani pracodawcy, ani banku, Ci bowiem postąpili zgodnie z obowiązującym prawem i nałożonymi obowiązkami.

W tym miejscu wyjaśnię, że przy egzekucji długów alimentacyjnych z:

  • wynagrodzenia za pracę potrąceniu podlega aż 60% świadczenia i kwotę tę pracodawca zobowiązany jest przekazać na rachunek wskazany przez komornika
  • rachunku bankowego nie występuje kwota wolna od zajęcia, dlatego bank blokuje wszystkie środki znajdujące się na koncie dłużnika (stąd w Twoim przypadku informacja o zerowym saldzie).

Niemniej jak już wspomniałam na wstępie, w Twojej sprawie doszło do podwójnego zajęcia pensji co jest sprzeczne z normą prawną, dlatego przysługuje Ci prawo żądania zwrotu zajętych środków, a dokładnie tej części wynagrodzenia za pracę, która jest wolna od zajęcia.

Aby odzyskać pieniądze najprościej będzie podjąć kontakt z komornikiem celem zgłoszenia podwójnego zajęcia. Komornik na Twoje zgłoszenie powinien zwrócić zajęte środki. Sama czynność może jednak trwać co najmniej kilka dni. Z uwagi na powyższe rozsądnym będzie wystąpienie do komornika z pisemnym wnioskiem o zwolnienie zajętego rachunku bankowego.

W uzasadnieniu wniosku o ograniczenie egzekucji z konta bankowego wskazać należy, że jedynym wpływem na zajęte konto bankowe jest potrącona już przez pracodawcę pensja.

Uważam również, że zasadnym będzie zgłoszenie reklamacji w banku. Być może uda Ci się uzyskać zwiększenie salda, jeśli przedstawisz w banku stosowne zaświadczenie pracodawcy nim bank przekaże pieniądze komornikowi.

Nie jestem jednak pewna jakie procedury zastosuje Twój bank, dlatego radzę Ci nie zwlekać ze zgłoszeniem reklamacji. Tu wystarczy telefon na infolinię banku, który możesz wykonać w godzinach w których infolinia jest obsługiwana.

Twoja odpowiedź

7 + 5 =