Komornik zajął mi konto na którym nie były moje pieniądze tylko kogoś innego

Forum prawneKategoria: KomornikKomornik zajął mi konto na którym nie były moje pieniądze tylko kogoś innego
Ewa Naw zapytał 4 lata temu

Od 9 lat nie mieszkam w Polsce. Zbankrutowałam. Wyjechałam za granicę, żeby spłacić swoje długi i byłam pewna, że już mi się to udało. Przed wyjazdem z Polski nie zamknęłam konta firmowego, żadne pisma do mnie nie docierały, więc moja mama myślała, że wszystko jest w porządku.

Wpłacała na to konto dosyć znaczne sumy, w końcu okazało się, że te pieniądze zniknęły z tego konta. Nie mam możliwości pojechania do Polski. Mam jedynie listę komorników, którzy zajmowali to konto.

3 miesiące temu chciałam się dowiedzieć czy pieniądze, które moja mama wpłaciła na konto – mogę jej odesłać, okazało się, że moje konto jest zablokowane przez komornika, ale pieniądze cały czas są na koncie.

Kontaktując się z tym komornikiem, okazało się, że moja sprawa została umorzona, ale po zmianie przepisów nikt nie wysłał pisma do banku zwalniającego z egzekucji, więc te pieniądze są, ale są zablokowane.

Po rozmowie z komornikiem obiecał wysłanie pisma do banku o umorzeniu egzekucji komorniczej. Wczoraj okazało się, że wszystkie pieniądze z konta zniknęły. W rezultacie konto zostało odblokowane. Bardzo proszę o pomoc.

1 odpowiedzi
Prawnik Katarzyna Janas-Bajson Personel odpowiedział 4 lata temu

Witam serdecznie,

w takiej sytuacji zasadnym będzie kontakt z bankiem. Jeśli jest Pani posiadaczem rachunku firmowego z dostępem do Internetu, będzie to najprostszy sposób, aby uzyskać informację o zajęciu wspomnianych środków.

Pieniądze nie mogły same zniknąć z konta. Podobnie bank nie mógł ich przetrzymywać w nieskończoność. W obecnym stanie prawnym bank zobowiązany jest przechować zajęte środki przez 7 dni (dając dłużnikowi czas na reakcję/reklamację) i dopiero po upływie 7 dni bank przekazuje pieniądze na wskazane przez komornika konto.

Jeśli egzekucja nie była w toku, bo postępowanie egzekucyjne zostało przez komornika umorzone, nie powinien on przyjąć żadnych pieniędzy, a przekazane przez bank zwrócić.

Pomimo utrzymywania się blokady na rachunku Pani pieniądze nadal powinny pozostać w dyspozycji banku. Dlatego to z bankiem należy rozmawiać na temat „zniknięcia” pieniążków z rachunku firmowego, próbując ustalić, gdzie zostały przekazane.

Jeśli sprawa dotyczy jedynie umorzonego postępowania, nie powinno być żadnego problemu, by pieniądze do Pani wróciły, ale tak jak napisałam, należy ustalić, co się z nimi stało. Być może niezbędnym okaże się kontakt z bankiem przez infolinię.

Jeśli środki zostały zajęte przez innego komornika na poczet aktywnej egzekucji, to niestety będą one nie do odzyskania. Trudno będzie bowiem wykazać, że pieniądze na Pani koncie nie należały do Pani, lecz stanowiły własność osoby trzeciej.