Prowadzę działalność gospodarczą. Mam zarejestrowane 4 osoby. Od pewnego czasu mam kłopoty finansowe. Planuję zamknąć firmę, jednak mam dług w US i ZUS. Czy mimo wszystko mogę zamknąć działalność i spłacić dług w ratach?


Zakończenie działalności gospodarczej z długami jest oczywiście możliwe, niestety samo zamknięcie takiej działalności, długów z przeszłości nie wymaże i trzeba będzie je, jak się domyślasz – spłacić. A więc, odpowiedzialność za długi po zamknięciu działalności gospodarczej nadal będzie na Tobie spoczywać.

Jeśli chodzi o rozłożenie na raty długu wobec Urzędu Skarbowego i ZUS-u, to jest to jak najbardziej możliwe, w tym celu powinieneś wystąpić do ZUS i Urzędu Skarbowego z wnioskiem o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości składkowej i podatkowej.

Rozłożenie na raty zaległych składek ZUS

Jeśli chodzi o ZUS, to wniosek o umorzenie długu lub rozłożenie spłaty należności za nieopłacone składki zdrowotne na raty, trzeba składać w oddziale ZUS-u, który rozlicza Twoje przedsiębiorstwo lub w inspektoracie.

Wniosek o umorzenie długu w ZUS lub rozłożenie go na raty, składa się w dowolnej formie, oczywiście zawsze doradzam, aby takie sprawy załatwiać na piśmie i zawsze wszystko dokumentować.

Z tego, co widzę, to ZUS posiada nawet gotowe do tego formularze, znalazłam dwa, którymi na pewno będziesz zainteresowany, jest to:

Klikając w powyższe linki, będziesz mógł ściągnąć na swój komputer powyższe formularze, należy je wydrukować, czytelnie wypełnić i podpisać, oraz zanieść do lokalnego ZUS-u.

We wniosku należy dokładnie uzasadnić swoją prośbę, warto zawrzeć tam fakty gospodarcze lub inne, które przyczyniły się do zalegania ze składkami na ubezpieczenie w ZUS. Teksty typu: „znalazłem się w ciężkie sytuacji majątkowej” – na pewno nie wystarczy…

Aby jak najdokładniej uwierzytelnić powody, o których wspomniałeś w uzasadnieniu, należy dołączyć do wniosku dokumenty potwierdzające stan rzeczy. Czyli jeśli choroba była główną przyczyną problemów firmy, to dołączamy do wniosku kopię dokumentów lekarskich, czy historię choroby itd.

W tym miejscu warto znać brzmienie art. 29 systemu ubezpieczeń społecznych:

Art. 29.

1. Ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie Zakład może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność na raty, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych.

1a. Odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek oraz rozłożenie należności na raty następuje w formie umowy.

2. Od składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tych ulg.

3. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie ustalonych przez Zakład rat, pozostała kwota staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za zwłokę naliczonymi na zasadach określonych w ustawie – Ordynacja podatkowa.

A więc, gdy już złożysz wniosek o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych składek do ZUS, to Twoja sprawa będzie indywidualnie rozpatrywana przez ZUS, o decyzji jaką wyda ZUS, zostaniesz poinformowany pisemnie.

Warto, abyś też wiedział, że od następnego dnia po dniu, w którym złożysz ww. wniosek do ZUS, nie będą naliczane odsetki za zwłokę od składek, które rozłożono na raty.

W momencie, kiedy ZUS postanowi rozłożyć Twoją zaległość na raty, to wtedy wejdzie w życie tzw układ ratalny, inny będzie na ubezpieczenie społeczne i inny na ubezpieczenie zdrowotne.

Rozłożenie na raty długów w Urzędzie Skarbowym

Czy zaległy podatek można rozłożyć na raty? Oczywiście, że tak, a jak wnioskować o umorzenie bądź rozłożenie na raty zaległości podatkowych? Odbywa się to niemal tak samo, jak w przypadku wnioskowania o rozłożenie zaległych składek w ZUS-ie, czyli poprzez odpowiedni formularz.

Urząd Skarbowy (organ podatkowy), w szczególnych przypadkach, kierując się interesem podatnika przedsiębiorcy lub interesem publicznym może:

  1. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty.
  2. odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.
  3. umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną (nie dotyczy zaległości płatników lub inkasentów). Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.

Aby rozłożyć na raty zaległości w Urzędzie Skarbowym, należy pobrać formularz  RAT-Z lub jeśli wnioskujesz o umorzenie zaległości w Urzędzie Skarbowym, to wniosek składasz wtedy na formularzu UZ-M.

Formularze, na których należy złożyć stosowne wnioski, możesz pobrać poniżej, klikając w link:

Rozłożenie podatku na raty – uzasadnienie

Tak samo jak w przypadku składania wniosku do ZUS, tak i tutaj, uzasadnienie, jakie zawrzesz we wniosku, będzie miało kluczowe znaczenie przy rozpatrywaniu przez Urząd Skarbowy. Postaraj się, aby wszystko, o czym napiszesz we wniosku RAT-Z czy UZ-M – udokumentować.

Wniosek o rozłożenie na raty lub umorzenie długu w Urzędzie Skarbowym, można składać listownie lub osobiście w urzędzie, oczywiście warto zrobić to osobiście, ponieważ przy składaniu wniosku, jeśli pojawią się jakieś niedociągnięcia, to mamy szansę od ręki coś dopisać czy skreślić niepotrzebne, jeśli złożysz wniosek listownie, to zajmie to wieki, aby wreszcie gotowy wniosek trafił do rozpatrzenia przez Urząd Skarbowy.

Rozłożenie podatku na raty – krok po kroku

  1. Składasz wniosek o rozłożenie na raty zaległego podatku.
  2. Urząd Skarbowy sprawdza Twój wniosek, czy nie ma w nim jakichś błędów formalnych, jeśli takie się pojawią, to US wezwie Cię do uzupełnienia informacji, masz na to 7 dni od daty wezwania.
  3. Otrzymujesz decyzję, czy Urząd Skarbowy zezwala na rozłożenie zaległości podatkowych na raty, o które prosisz. Decyzję US musi podjąć w terminie 30 dni, lub kiedy sprawa jest wyjątkowo skomplikowana, to ma na to dni 60 dni.

Jeśli Urząd Skarbowy pozwoli Ci rozłożyć dług na raty, to wiedz, że raty ustalone przez Urząd Skarbowy, będą zawierać opłatę prolongacyjną związaną z przyznaniem Ci przez urząd możliwości spłaty zaległości podatkowych w ratach.

No to chyba tyle, co miałam Ci do przekazania. Trzymam kciuki, aby udało Ci się rozłożyć na raty zaległości w ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym. Jeśli Twoja działalność gospodarcza nie przynosi dochodów, to decyzja o jej zakończeniu jest jak najbardziej w porządku. Mam nadzieję, że dasz sobie z tym wszystkim radę.

Wybrałam dla Ciebie do przeczytania takie artykuły: