Ile mam czasu na odwołanie się od odrzuconej reklamacji?

Kategoria: RóżneIle mam czasu na odwołanie się od odrzuconej reklamacji?
Janina Gałązka zapytał 5 miesięcy temu

Witam, proszę o informację ile mam czasu na odwołanie się od odrzuconej reklamacji? reklamowałam buty, które kupiłam przez internet, złożyłam reklamację, bo buty bardzo szybko rozkleiły się, sprzedawca nie uznał reklamacji i przysłał mi pisemne oświadczenie o odrzuceniu reklamacji.

Niestety pismo przyszło gdy przez 2 tygodnie nie było mnie w domu (delegacja). Czy mogę jeszcze złożyć odwołanie od nieuznanej reklamacji? czy jest już za późno? proszę o szybką odpowiedź ile mam czasu. Pozdrawiam

3 odpowiedzi
Grzegorz Szwaciński Personel odpowiedział 5 miesięcy temu

Witam serdecznie,

na wstępie należy wyjaśnić, że kupujący ma prawo wyboru instytucji w ramach której składa reklamację. Jeśli wybiera gwarancję producenta, to przedawnienie wynosi jeden rok. Natomiast korzystając z tzw. rękojmi, czyli odpowiedzialności sprzedawcy za wadę przedawnienie roszczenia wynosi dwa lata.

Powyższe przekłada się na okoliczność, że masz dwa lata na złożenie odpowiedzi na reklamację jeśli składasz reklamację do sprzedawcy.

Pytasz o termin – tu muszę wyjaśnić, że żaden przepis nie wskazuje terminu, w jakim należy złożyć odwołanie od nieuznanej reklamacji. Jedyny wymóg, to zmieszczenie się we wskazanych na wstępie terminach (rok – przy gwarancji, dwa lata – przy rękojmi).

Przyjmuje się jednak, że odwołanie należy złożyć jak najwcześniej, choć tak jak już napisałam, jeśli zostanie złożone po kilku tygodniach, czy miesiącach nie może być na tej tylko podstawie odrzucone.

Odpowiedź na odrzucenie reklamacji – wzór

Dodam jeszcze, że w przypadku nieuznania reklamacji przez sprzedawcę, możesz złożyć zawiadomienie do Rzecznika Praw Konsumentów. Przysługuje Ci również możliwość dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego.

Dlatego jeśli sprzedawca nadal nie uzna reklamacji, możesz przesłać mu przedsądowe wezwanie do zapłaty, a po upływie wyznaczonego terminu złożyć pozew o zapłatę w postępowaniu upominawczym.

Przedsądowe wezwanie do zapłaty wzór

Podobne tematy:

Karolina B. odpowiedział 3 tygodnie temu

Złożyłam odwołanie od odrzuconej reklamacji. Zakupiłam buty za około tysiąc złotych i użytkuje je już około roku. W butach pękła mi podeszwa, a reklamacja została odrzucona i uzasadniona niewłaściwym użytkowaniem obuwia. Od otrzymania decyzji na temat złożonej przeze mnie reklamacji minęły już dwa tygodnie. Czy mam dalej szansę na odzyskanie pieniędzy za uszkodzone buty bądź ich naprawę?

Grzegorz Szwaciński Personel odpowiedział 3 tygodnie temu

Witam serdecznie,

jeśli reklamacja została odrzucona, możesz złożyć zażalenie na odpowiedź na reklamację.

W tym przypadku nie obowiązuje Cię żaden termin. Musisz jedynie pamiętać, by nie przekroczyć całościowego terminu do złożenia reklamacji.

W tym miejscu wyjaśnię, że nabywca ma:

  • 1 rok na złożenie reklamacji z tytułu gwarancji (odpowiedzialność producenta) liczony od momentu wydania rzeczy
  • 2 lata na złożenie reklamacji z tytułu rękojmi (odpowiedzialność sprzedawcy) liczony od dana wydania towaru
  • 1 rok na zgłoszenie wady liczony od momentu wykrycia wady.

To, którą drogę wybierze nabywca – reklamacja z tytułu gwarancji czy rękojmi zależy wyłącznie od niego. Przy czym skorzystanie z gwarancji nie wyklucza późniejszego skorzystania z rękojmi.

Dodam również, że jeśli reklamacja została już odrzucona, w zażaleniu należy wskazać nowe okoliczności. Warto podeprzeć się faktami oraz zaznaczyć, że wada nie powstała z Twojej winy, dlatego w przypadku nieuwzględnienia reklamacji zostanie złożony pozew do sądu.

Jeśli zażalenie na reklamację również zostanie odrzucone, a Ty będziesz nadal przekonana, że racja jest po Twojej stronie, zasadne będzie złożenie pozwu do sądu. Wcześniej możesz skorzystać z opinii biegłego z zakresu obuwnictwa, który będzie mógł wydać opinię na temat powstałych wad i ewentualnego przyczynienia się do nich przez użytkownika.

Na koniec dodam, że jeśli uważasz, że buty były użytkowane prawidłowo, warto podjąć „batalię” z producentem lub sprzedawcą celem uzyskania naprawy, lub zwrotu pieniędzy.

Powodzenia!

Twoja odpowiedź