Dzień dobry, potrzebuję wzór pisma o przejście na emeryturę za porozumieniem stron, za miesiąc osiągnę wiek emerytalny, w związku z czym chcę odejść z pracy, bo mam zwyczajnie dość… jak napisać pismo do pracodawcy, żeby nikogo nie urazić, a po prostu odejść z klasą?
Kiedy złożyć wzór zawiadomienia pracodawcy o przejściu na emeryturę? jak to wygląda z terminami? kiedy złożyć takie pismo, a kiedy wniosek o emeryturę?
Jako pracownik odchodzący na emeryturę możesz rozwiązać umowę o pracę przez wypowiedzenie umowy o pracę bądź za porozumieniem stron. Wypowiedzenie powinno mieć formę papierową, aby pracodawca mógł dokonać formalnego zwolnienia Cię z pracy z powodu przejścia na emeryturę.
Wzór pisma o przejście na emeryturę pobierzesz poniżej, pismo wystarczy wydrukować i uzupełnić swoimi danymi, a następnie dostarczyć pracodawcy:
Wzór zawiadomienie pracodawcy o przejściu na emeryturę

Wzór zawiadomienie pracodawcy o przejściu na emeryturę
Jako ciekawostkę dodam, że pracodawca nie ma prawa zwalniać pracownika z pracy, tylko z tego powodu, że pracownik nabył uprawnienia emerytalne przez np. osiągnięcie wieku emerytalnego! Źródło: Uchwała Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (I PZP 4/08, OSNP 2009/13–14/165).
Podanie o rozwiązanie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę najłatwiej przeprowadzić za porozumieniem stron – jest to najszybszy sposób i dla pracownika i dla pracodawcy.
Pracownik, składając do pracodawcy wniosek o rozwiązanie umowy w związku z przejściem na emeryturę za porozumieniem stron, koniecznie musi wskazać w piśmie datę rozwiązania umowy.
Co jednak ciekawe, składając takie podanie, pracownik nie ma nawet obowiązku podawać przyczyn, które przesądziły o odejściu z pracy. Niewskazanie przyczyny nie pozbawi więc pracownika prawa do odprawy emerytalnej w sytuacji, gdy ten przechodzi na emeryturę.
Pracownik zatrudniony u pracodawcy zmieni po prostu swój status z pracownika na status emeryta.
Co zrobić kiedy pracodawca nie zgadza się na rozwiązanie umowy za porozumieniem stron? wtedy pracownik chcący odejść z pracy na emeryturę może złożyć tradycyjne wypowiedzenie umowy o pracę.
Można też zabezpieczyć się, składając u pracodawcy wzór pisma o przejście na emeryturę za porozumieniem stron, dołączając do pisma krótkie oświadczenie:
W przypadku braku zgody pracodawcy na rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stronzłożony przeze mnie wniosek należy traktować jako wypowiedzenie umowy o pracę.
Wtedy podanie o rozwiązanie umowy w związku z przejściem na emeryturę zawierające taką klauzulę będzie jedynym pismem, które będziesz musiał złożyć. To w zasadzie tyle na temat rozwiązania umowy o pracę z powodu przejścia na emeryturę. Prawo tutaj jak najbardziej stoi po Twojej stronie.
Wzór pisma informującego o przejściu na emeryturę różni się tym od zwykłego rozwiązania umowy o pracę, że pismo informujące zawiera oświadczenie pracownika o osiągnięciu wieku emerytalnego.
Oczywiście pracownik który osiągnął lub za chwilę osiągnie wiek emerytalny, nie musi zwalniać się pracy, jest to całkowicie jego wybór, czy pozostanie w statusie pracownika, czy też zmieni status na emeryta.
Podobne tematy:
Warto znać wyrok Sąd Najwyższego z 3 grudnia 2003 roku, sygn. akt.I PK 80/03:
Spełnienie przez pracownika warunków nabycia prawa do emerytury jest społecznie usprawiedliwioną przesłanką jego wyboru do zwolnienia z pracy w ramach racjonalizacji zatrudnienia
Jeśli więc firma ma jakieś problemy finansowe i będzie zwalniać pracowników, to w pierwszej kolejności firma może zwolnić pracownika, który nabył już prawa do emerytury.
Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem, który jest już emerytem, może odbyć się także na mocy porozumienia stron lub po prostu za wypowiedzeniem które złożył pracownik.
Nie wszyscy o tym pamiętają, ale zgodnie z kodeksem pracy, w przypadku gdy umowa o pracę jest na czas nieokreślony, pracownik emeryt musi w wypowiedzeniu umowy o pracę uzasadnić wypowiedzenie umowy o pracę.