Jak napisać wniosek o usunięcie danych osobowych? wraz z wejściem w życie przepisów o ochronie danych osobych – RODO świadomość istoty ochrony własnych danych osobowych wzrosła, a administratorzy zostali zmuszeni do bezpieczniejszego przechowywania zgromadzonych informacji.
Nie każda firma dostosowała się jednak do nowych zasad, a skutkiem tego są setki maili ze spamem, telefony z nieznanych numerów i niechciane ulotki w skrzynce na listy.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Problem ten da się jednak szybko rozwiązać – wystarczy wystosować do danego podmiotu wniosek o usunięcie danych osobowych. Po ich skasowaniu firma nie będzie miała możliwości przesyłania natrętnych wiadomości w żadnej formie. Jak napisać takie żądanie? aby ułatwić Ci sporządzenie takiego pisma, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór wniosku, który pobierzesz poniżej:
Wniosek o usunięcie danych osobowych wzór
Wniosek o usunięcie danych osobowych wzór
Prawo do bycia zapomnianym
Konsument ma prawo do usunięcia danych, a wynika ono bezpośrednio z przepisów RODO. Zgodnie z nimi, każda osoba, której dane są przetwarzane może:
- sprawdzać te dane,
- przenosić je,
- poprawiać,
- żądać zaprzestania przetwarzania danych.
Pisemne żądanie usunięcia danych osobowych składa się jednak na podstawie szczególnego przepisu – prawa do bycia zapomnianym. Przepis ten pozwala doprowadzić do sytuacji, w której przedsiębiorca nie może używać danych osobowych wnioskodawcy, a co za tym idzie – nie może dzwonić do niego, wysyłać maili czy ulotek.
Prawo do bycia zapomnianym opisuje art. 17 RODO. Zgodnie z treścią tego przepisu, osoba, której dotyczą dane, ma prawo żądać ich niezwłocznego usunięcia w pewnych okolicznościach. Administrator ma natomiast prawny obowiązek usunąć te dane bez zbędnej zwłoki.
Kiedy można żądać usunięcia danych?
Warto przytoczyć jednak dokładną treść tego artykułu, aby określić, w jakich sytuacjach konsument ma prawo żądać usunięcia danych osobowych, a kiedy jest to niemożliwe.
Art. 17 ust. 1 RODO – Prawo do bycia zapomnianym
Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności:
a) dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
b) osoba, której dane dotyczą, cofnęła zgodę, na której opiera się przetwarzanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) lub art. 9 ust. 2 lit. a), i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania;
c) osoba, której dane dotyczą, wnosi sprzeciw na mocy art. 21 ust. 1 wobec przetwarzania i nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania lub osoba, której dane dotyczą, wnosi sprzeciw na mocy art. 21 ust. 2 wobec przetwarzania;
d) dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem;
e) dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego przewidzianego w prawie Unii lub prawie państwa członkowskiego, któremu podlega administrator;
f) dane osobowe zostały zebrane w związku z oferowaniem usług społeczeństwa informacyjnego, o których mowa w art. 8 ust. 1.
Oznacza to, że wniosek o usunięcie danych osobowych RODO można złożyć w przypadku, gdy:
- dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane – zasadniczo to administrator powinien je wtedy usunąć, jednak nierzadko to właściciel danych musi przejąć inicjatywę w tej sprawie,
- nastąpiło cofnięcie zgody – jeśli osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przedstawianie swoich danych, ma prawo żądać ich usunięcia, o ile zgoda była jedyną podstawą przetwarzania danych,
- złożono sprzeciw – osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wykorzystywaniu jej danych osobowych,
- przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem – dotyczy to sytuacji, kiedy administrator nie legitymuje się odpowiednią podstawą prawną, uprawniającą go do przetwarzania danych,
- przetwarzane są dane dziecka w celu realizacji usługi społeczeństwa informacyjnego.
Prośba o usunięcie danych osobowych będzie zaś bezzasadna w przypadku, gdy dane osobowe są niezbędne do:
- korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji;
- wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania,
- celów archiwalnych w interesie publicznym,
- celów badań naukowych lub historycznych,
- celów statystycznych,
- ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
Jak napisać wniosek o usunięcie danych osobowych?
Wniosek o usunięcie danych osobowych nie jest najłatwiejszym do przygotowania pismem. Należy bowiem podać w nim odpowiednią podstawę prawną i uzasadnienie swojego żądania.
Od treści pisma zależy, czy przyniesie ono pożądany skutek. Warto wykorzystać więc gotowy do wypełnienia wzór wniosku o usunięcie danych osobowych.
Pismo uwzględnia:
- dane wnioskodawcy,
- dane administratora danych,
- odpowiedni tytuł,
- treść ze wskazaniem na treść art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
- uzasadnienie wniosku, a w nim określenie, jaki był cel przetwarzania danych osobowych, na przykład zapisanie się do newslettera.
Czy administrator ma obowiązek usunięcia danych osobowych?
Uzasadnione żądanie usunięcia danych osobowych z bazy administratora, czyli wniosek złożony przez osobę, która spełnia warunki określone w przepisach, powinien zostać uwzględniony przez administratora.
Ten ma obowiązek podjęcia „rozsądnych” działań, czyli poinformowania administratorów przetwarzających dane osobowe o żądaniu ich usunięcia – w tym również usunięcia kopii danych osobowych i ich replikacji.
Potwierdzenie usunięcia danych osobowych nie jest obowiązkowe. Przepisy nie narzucają na administratora obowiązku powiadomienia o takim fakcie konsumenta.
Co natomiast w przypadku, kiedy administrator nie zastosuje się do wezwania? Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych może nałożyć na niego karę pieniężną w wysokości do 20 000 000 EUR.
Ma on również prawo nakazać usunięcie danych osobowych lub ograniczenie ich przetwarzania, a także nakazać powiadomienie o tych czynnościach odbiorców, którym ujawniono dane osobowe.
Administrator może nie zastosować się do wniosku konsumenta tylko w jednym przypadku: kiedy takie działanie okazałoby się niemożliwe lub gdy wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku.
Podstawa prawna: Rozporządzenie parlamentu europejskiego.
Podobne wzory pism:
- Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych WZÓR
- Zgoda na wykorzystanie zdjęć do celów marketingowych WZÓR