Witam, chodzi o wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji. Pół roku temu odebrał mieszkanie od dewelopera, przy odbiorze wszystko wydawało się, że jest ok, po pół roku w suficie zaczęły pojawiać się palmy w rogach z pleśnią, najwięcej w łazience. Po rozmowie z sąsiadem okazało się, że ten ma podobny problem.
Czy mimo tego, że odebrałem mieszkanie bez zastrzeżeń, mogę wezwać dewelopera do usunięcia usterki budowlanej w ramach gwarancji, jaką otrzymaliśmy? pleśń w mieszkaniu jest niebezpieczna, próbowaliśmy sami pozbyć się jej pozbyć, ale wciąż wychodzą nowe plamy.
Czy w związku z tym mogą Państwo przygotować dla mnie wzór wezwania wykonawcy do usunięcia wad? z góry dziękuję! Krzysztof G.
Witam serdecznie,
wady mieszkania, które w tym momencie zostały ujawnione, nie mogły zostać wykryte podczas odbioru budynku. Dlatego pomimo podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego mieszkania bez zastrzeżeń, przysługuje Panu roszczenie do dewelopera o usunięcie wykrytych usterek.
Proszę zwrócić uwagę na okoliczność, że pojawiająca się pleśń może okazać się poważnym problemem, którego podłożem być może jest brak wentylacji, źle wykonana termoizolacja budynku lub przeciekający dach, czy nawet nieszczelna hydraulika. Jeśli powodem problemu są wady konstrukcyjne usunięcie na stałe pleśni, może okazać się bardzo trudne, a nawet niemożliwe.
Z uwagi na powyższe, radzę rozpytać innych sąsiadów, czy nie zauważyli niebezpiecznych plam. Im więcej osób zgłosi problem deweloperowi, tym większe prawdopodobieństwo, że ten zabierze się do jego rozwiązania.
Kolejnym krokiem powinien być kontakt z deweloperem i złożenie zawiadomienia o pojawiających się plamach pleśni (poniżej załączam wzór pisma do pobrania). Zgłoszenie może zostać dokonane w formie ustnej lub pisemnej. Obowiązkiem dewelopera, jako przedsiębiorcy będzie i tak przygotowanie protokołu ze zgłoszenia i udzielenie odpowiedzi na zgłoszoną reklamacje.
Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór
Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór
Uczciwy deweloper powinien podjąć kontakt z nabywcami mieszkań i dążyć do usunięcia wady. Jeśli jednak zdarzyłoby się inaczej, będziecie Państwo mieć roszczenie do dewelopera o usunięcie usterek, a nawet obniżenie ceny mieszkania.
Proszę pamiętać, że sprawa jest poważna, a grzyb w mieszkaniu może wywoływać choroby. Szczególnie narażone są małe dzieci. Dlatego niech Pan nie daje się zbyć deweloperowi obietnicami, lecz wymaga konkretnych czynności w ściśle określonych terminach, grożąc ewentualnym skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.
Warto zajrzeć:
Witam, a ile czasu ma deweloper na rozpatrzenie reklamacji> zgłosiłem pękające ściany, mieszkamy w mieszkaniu dopiero drugi rok, ściany były otynkowane, ogipsowane i pomalowane, wiele ścian działowych jak i nośnych ma pęknięcia na powierzchni, co jeśli deweloper odmówi naprawienia ścian? nie pamiętam jeszcze, czy mam gwarancję, czy rękojmię, muszę zerknąć do papierów.
@Damian – Kupując nową nieruchomość od dewelopera, ten udziela nam obowiązkowej rękojmi zgodnie z art. 556 Kodeksu Cywilnego. Rękojmia zawsze obowiązuje na okres 5 lat od daty odbioru kluczy do domy bądź mieszkania lub od daty podpisania aktu notarialnego przeniesienia własności – zależy co nastąpiło wcześniej.
Dodatkowo, oprócz rękojmi, jako klient możesz otrzymać od dewelopera gwarancję, lub dostaniesz gwarancję zamiast rękojmi. A czym różni się rękojmia od gwarancji od dewelopera? oto krótkie wyjaśnienie:
… i najważniejsze:
Usterki zgłoszone podczas użytkowania mieszkania
Po odebraniu mieszkania – podczas użytkowania nieruchomości mogą pojawić się pewne usterki, których nie było widać w czasie odbioru, jak już pisałem, rękojmia obecnie wynosi 5 lat, i jest to okres, w którym masz prawo zgłaszać do dewelopera wszelkie usterki, które pojawiły się w tym okresie.
Podstawa prawna w tym przypadku to ustawa z dn. 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 i późn. zm.)
Niezmiernie jednak istotne jest, aby każda usterka w mieszkaniu czy domu, zgłaszana była w formie pisemnej, najlepiej za potwierdzeniem odbioru. Najlepiej więc wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji lub rękojmi wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub zanieść pismo osobiście do biura dewelopera w dwóch egzemplarzach i poprosić o podpisanie jednego z nich, które zabierzemy do domu.
Niestety wysyłanie wezwania do naprawy usterki drogą e-mailową nie przyniesie oczekiwanego skutku!
i jeszcze jedna bardzo ważna kwestia:
Na zgłoszenie wady w mieszkaniu lub domu, masz 30 dni kalendarzowych, które liczy się od momentu zauważenia usterki! rękojmia nie będzie obowiązywać, jeśli deweloper wykaże, że wadę zgłosiliśmy z opóźnieniem, bądź gdy wiedzieliśmy o niej w momencie odbioru nieruchomości.
Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór
Pobrałem wzór pisma do dewelopera o usunięcie usterek, jedna usterka dotyczy mieszkania które kupiłem, a druga części wspólnych na moim piętrze, mam nadzieję, że szybką naprawią to co sknocili. Obowiązuje dewelopera rękojmia więc chyba nie powinno być problemów? Pozdrawiam!
Ja też pobrałem wzór pisma o usunięcie usterek budowlanych, akurat u mnie była inna sytuacja i dużo tu tłumaczyć, dzwoniłem do biura dewelopera, ale Pani która odebrała telefon, kazała złożyć pismo w którym opisze co dokładnie się dzieje, bo ona się na tym nie zna. Zobaczymy jak szybko usuną usterkę….
normalka, na telefony nie reagują (Albo udają że reaguję), ale na pismo już tak… wezwanie do usunięcia usterek zawsze warto wysyłać listem, lub dostarczyć pismo osobiście – inaczej Cię oleją…
Dzień dobry, jak napisać reklamację do dewelopera? miesiąc temu zakupiliśmy dom od dewelopera. Przy odbiorze zaznaczyliśmy na protokole odbioru domu, że nie zgadzamy się z wykonaną pracą w postaci źle ułożonej kostki brukowej. Do dnia dzisiejszego usterka nie została usunięta przez dewelopera.
Ale to nie jest teraz nasz największy problem. W chwili otrzymania domu z dachem wydawało się wszystko ok. Nic nie ciekło. dwa tygodnie temu firma zewnętrzna zamontowała nam na dachu panele słoneczne. Przez pierwsze 4 dni było ok, bo nie padał deszcz. Kolejnego dnia, czyli 5 po obfitych deszczach zobaczyliśmy w jednej z sypialni duże zacieki. Zaraz sprawę zgłosiliśmy deweloperowi i firmie montującej fotowoltaikę.
Majster budowy pofatygował się i wszedł na dach celem oględzin, co się dzieje, że mamy przeciek w sypialni. Jego zdaniem wszystko jest ok. Po wizycie Pana z działu technicznego firmy montującej panele okazało się, że dach został źle wykonany. Na podstawie podesłanych zdjęć z fotowoltaiki widać trzy wystające wkręty, a także okno dachowe oblepione jakąś mazią w postaci silikonu. Mąż rozmawiał z dwoma fachowcami, którzy potwierdzili błąd w sztuce.
Powiedzieli, że to jest niedopuszczalne i powinniśmy zgłosić sprawę do sądu. Chce najpierw porozmawiać z deweloperem, ale oczywiście wręczając mu oficjalne pismo z prośba o usuniecie usterki. Moje pytanie do Pani? Jaki mamy przyjąć sposób działania? Czy może ewentualnie Pani napisać owo pismo, powołując się na przepisy, paragrafy? Jaki jest koszt takiej usługi? Czy mamy powoływać jakiegoś niezależnego rzeczoznawcę? jak powinna wyglądać reklamacja do dewelopera?
Witam,
Chciałbym, aby napisali Państwo profesjonalne pismo do dewelopera w sprawie rękojmi. Nie minęło jeszcze 5 lat od odbioru mieszkania. Mieszkamy na ostatnim piętrze numer 3 i po ostatnich opadach deszczu przeciekł nam sufit (nieszczelność w dachu).
Chciałbym, aby firma budowlana zrobiła lokalną inspekcję i naprawiła nieszczelność (dach) oraz sufit w mieszkaniu. Jest to duży deweloper, mieszkanie kupione z rynku pierwotnego. Jakie dane będą państwo potrzebowali i jaki jest koszt pisma? W załączniku zdjęcia z zalania, aby widzieli państwo, na czym polega problem.
Witam, chodzi o zgłoszenie usterki do dewelopera, 4 miesiące po wyprowadzce okazało się w czasie ulewy mamy przeciek. Mieszkamy na ostatnim czwartym piętrze, co robić krok po kroku? i jak powinien wyglądać wzór wezwania wykonawcy do usunięcia wad na dachu?
Witam,chcę wysłać pismo do zarządcy nieruchomości z wezwaniem do usunięcia usterki w lokalu mieszkalnym. Mieszkanie kupiłem jako nowe w 2019 r. od początku jest problem z nieprzyjemnym zapachem wydobywającym się z kratki wentylacyjnej w łazience. Smród pochodzi z pomieszczenia śmietnikowego znajdującego się poniżej mojego mieszkania. Pomimo wcześniejszych zgłoszeń problem dalej jest. Proszę o napisanie pisma w tej sprawie Paweł
Witaj Pawle,
niestety nie mogę przygotować dla Ciebie gotowego pisma, jednakże zachęcam Cię do pobrania naszego szablonu. Jestem przekonana, że wzór wezwania do usunięcia usterek pozwoli Ci przygotować pełnowartościowe pismo, do którego będzie musiał odnieść się deweloper.
Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór
Wcześniej musisz mieć jednak świadomość, że choć w Twoim przypadku obowiązuje nadal rękojmia, a być może i gwarancja (o ile została udzielona przez dewelopera), to prawdopodobnie został przez Ciebie uchybiony termin z art. 563 kodeksu cywilnego.
Zgodnie z § 1 niniejszego przepisu kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć.
Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych.
Ty podajesz, że problem z nieprzyjemnym zapachem istnieje od samego początku, a mieszkanie kupiłeś w 2019 roku i od tego czasu dokonałeś serii zgłoszeń. Jeśli takie stanowisko zachowasz w wezwaniu do usunięcia usterek, w przypadku ewentualnego sporu sądowego możesz przegrać sprawę.
Z uwagi na powyższe radzę Ci „zmienić” wersję. W oficjalnym piśmie do dewelopera z żądaniem usunięcia usterek musisz wskazać, że co prawda nieprzyjemny zapach wydobywał się z kratki wentylacyjnej, od kiedy zamieszkałeś w zakupionym mieszkaniu, jednak w ostatnich dniach smród stał się nie do wytrzymania (zaostrzenie problemu).
Musisz starać się przedstawić sprawę w taki sposób, by wykazać, że obecnie zgłaszany problem/usterka została dopiero co ujawniona lub że wcześniej zgłaszany problem przybrał na sile.
Na koniec jeszcze raz napiszę, że mam nadzieję Pawle, iż poradzisz sobie z przygotowaniem wezwania, jednakże w razie dalszych pytań zapraszam do kontaktu.
Powodzenia!
Witam. Kupiłem dom i jest kilka usterek, które zgłaszam deweloperowi – a on ciągle mówi, że zadzwoni i zadzwoni, zwodzi mnie… co mogę zrobić? Proszę o poradę, problemem są trzy okna dachowe, cienka elewacja z boku budynku jest w dwóch miejscach uszkodzona, drzwi wejściowe mają szparę, gdzie wchodzi wilgoć, brama od garażu strasznie głośno się podnosi, czasem aż strzelą zawiasy.
Witam serdecznie,
z opisanej sytuacji domniemywam, że ujawnione nieprawidłowości można szybko usunąć, zlecając wykonanie prac kompetentnej firmie.
Z uwagi na powyższe nie warto dłużej czekać na reakcję ze strony dewelopera. Uważam, że zasadne będzie podjęcie kroków, które wymuszają na nim odpowiednie działanie. Moim zdaniem najrozsądniej będzie przygotować i doręczyć deweloperowi wezwanie do usunięcia wad z tytułu rękojmi.
W treści wezwania należy zgłosić ujawnione wady, odpisując je w dokładny sposób oraz żądając ich usunięcia (naprawy).
Tak przygotowane pismo należy złożyć w siedzibie dewelopera lub przesłać mu listem poleconym. Dodam, że dopuszczalna jest również forma mailowa złożenia reklamacji, jednakże dla celów dowodowych warto mieć pisemne potwierdzenie odbioru/nadania pisma.
Odnośnie kolejnych kroków, to zgodnie z regulacjami kodeksu cywilnego deweloper powinien odnieść się do reklamacji w terminie 14 dni od jej zgłoszenia. Jeśli w terminie tym deweloper nie udzieli żadnej odpowiedzi – uważa się, że reklamacja została uznana.
Wówczas należy podjąć kontakt z deweloperem celem ustalenia, w jakim czasie usterki zostaną naprawione. Jeżeli deweloper nadal będzie „niedostępny” zasadne będzie przesłanie mu kolejnego pisma – tym razem wezwania do usunięcia usterek w nieprzekraczalnym terminie np. 14 dni pod rygorem zlecenie ich innym osobom na koszt dewelopera.
Na koniec dodam, że jeśli prace naprawcze zostaną wykonane przez firmę wybraną przez właściciela mieszkania, ten powinien wziąć fakturę za usługę, by następnie zażądać od dewelopera zwrotu poniesionych kosztów.