Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór

Forum prawneKategoria: Wzór pismaWezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór
AvatarKrzysztof G. zapytał 1 miesiąc temu

Witam, chodzi o wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji. Pół roku temu odebrał mieszkanie od dewelopera, przy odbiorze wszystko wydawało się, że jest ok, po pół roku w suficie zaczęły pojawiać się palmy w rogach z pleśnią, najwięcej w łazience. Po rozmowie z sąsiadem okazało się, że ten ma podobny problem.

Czy mimo tego, że odebrałem mieszkanie bez zastrzeżeń, mogę wezwać dewelopera do usunięcia usterki budowlanej w ramach gwarancji, jaką otrzymaliśmy? pleśń w mieszkaniu jest niebezpieczna, próbowaliśmy sami pozbyć się jej pozbyć, ale wciąż wychodzą nowe plamy.

Czy w związku z tym mogą Państwo przygotować dla mnie wzór wezwania wykonawcy do usunięcia wad? z góry dziękuję! Krzysztof G.

3 odpowiedzi
Katarzyna Janas-BajsonKatarzyna Janas-Bajson Personel odpowiedział 1 miesiąc temu

Witam serdecznie,

wady mieszkania, które w tym momencie zostały ujawnione, nie mogły zostać wykryte podczas odbioru budynku. Dlatego pomimo podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego bez zastrzeżeń, przysługuje Panu roszczenie do dewelopera o usunięcie wykrytych usterek.

Proszę zwrócić uwagę na okoliczność, że pojawiająca się pleśń może okazać się poważnym problemem, którego podłożem być może jest brak wentylacji, źle wykonana termoizolacja budynku lub przeciekający dach, czy nawet nieszczelna hydraulika. Jeśli powodem problemu są wady konstrukcyjne usunięcie na stałe pleśni, może okazać się bardzo trudne, a nawet niemożliwe.

Z uwagi na powyższe, radzę rozpytać innych sąsiadów, czy nie zauważyli niebezpiecznych plam. Im więcej osób zgłosi problem deweloperowi, tym większe prawdopodobieństwo, że ten zabierze się do jego rozwiązania.

Kolejnym krokiem powinien być kontakt z deweloperem i złożenie zawiadomienia o pojawiających się plamach pleśni (poniżej załączam wzór pisma do pobrania). Zgłoszenie może zostać dokonane w formie ustnej lub pisemnej. Obowiązkiem dewelopera, jako przedsiębiorcy będzie i tak przygotowanie protokołu ze zgłoszenia i udzielenie odpowiedzi na zgłoszoną reklamacje.

Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór

Wezwanie-do-usuniecia-usterek-budowlanych-w-ramach-gwarancji-wzor-pdf-doc
Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór

Uczciwy deweloper powinien podjąć kontakt z nabywcami mieszkań i dążyć do usunięcia wady. Jeśli jednak zdarzyłoby się inaczej, będziecie Państwo mieć roszczenie do dewelopera  o usunięcie usterek, a nawet obniżenie ceny mieszkania.

Proszę pamiętać, że sprawa jest poważna, a grzyb w mieszkaniu może wywoływać choroby. Szczególnie narażone są małe dzieci. Dlatego niech Pan nie daje się zbyć deweloperowi obietnicami, lecz wymaga konkretnych czynności w ściśle określonych terminach, grożąc ewentualnym skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.

AvatarDamian odpowiedział 1 miesiąc temu

Witam, a ile czasu ma deweloper na rozpatrzenie reklamacji> zgłosiłem pękające ściany, mieszkamy w mieszkaniu dopiero drugi rok, ściany były otynkowane, ogipsowane i pomalowane, wiele ścian działowych jak i nośnych ma pęknięcia na powierzchni, co jeśli deweloper odmówi naprawienia ścian? nie pamiętam jeszcze, czy mam gwarancję, czy rękojmię, muszę zerknąć do papierów.

Grzegorz SzwacińskiGrzegorz Szwaciński Personel odpowiedział 1 miesiąc temu

@Damian – Kupując nową nieruchomość od dewelopera, ten udziela nam obowiązkowej rękojmi zgodnie z art. 556 Kodeksu Cywilnego. Rękojmia zawsze obowiązuje na okres 5 lat od daty odbioru kluczy do domy bądź mieszkania lub od daty podpisania aktu notarialnego przeniesienia własności – zależy co nastąpiło wcześniej.

Dodatkowo, oprócz rękojmi, jako klient możesz otrzymać od dewelopera gwarancję, lub dostaniesz gwarancję zamiast rękojmi. A czym różni się rękojmia od gwarancji od dewelopera? oto krótkie wyjaśnienie:

gwarancja-rekojmia-od-dewelopera-roznice

… i najważniejsze:

Usterki zgłoszone podczas użytkowania mieszkania

Po odebraniu mieszkania – podczas użytkowania nieruchomości mogą pojawić się pewne usterki, których nie było widać w czasie odbioru, jak już pisałem, rękojmia obecnie wynosi 5 lat, i jest to okres, w którym masz prawo zgłaszać do dewelopera wszelkie usterki, które pojawiły się w tym okresie.

Podstawa prawna w tym przypadku to ustawa z dn. 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 i późn. zm.)

Niezmiernie jednak istotne jest, aby każda usterka w mieszkaniu czy domu, zgłaszana była w formie pisemnej, najlepiej za potwierdzeniem odbioru. Najlepiej więc wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji lub rękojmi wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub zanieść pismo osobiście do biura dewelopera w dwóch egzemplarzach i poprosić o podpisanie jednego z nich, które zabierzemy do domu.

Niestety wysyłanie wezwania do naprawy usterki drogą e-mailową nie przyniesie oczekiwanego skutku!

i jeszcze jedna bardzo ważna kwestia:

Na zgłoszenie wady w mieszkaniu lub domu, masz 30 dni kalendarzowych, które liczy się od momentu zauważenia usterki! rękojmia nie będzie obowiązywać, jeśli deweloper wykaże, że wadę zgłosiliśmy z opóźnieniem, bądź gdy wiedzieliśmy o niej w momencie odbioru nieruchomości.

Twoja odpowiedź