Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór

Kategoria: Wzór pismaWezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór
Krzysztof G. zapytał 7 miesięcy temu

Witam, chodzi o wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji. Pół roku temu odebrał mieszkanie od dewelopera, przy odbiorze wszystko wydawało się, że jest ok, po pół roku w suficie zaczęły pojawiać się palmy w rogach z pleśnią, najwięcej w łazience. Po rozmowie z sąsiadem okazało się, że ten ma podobny problem.

Czy mimo tego, że odebrałem mieszkanie bez zastrzeżeń, mogę wezwać dewelopera do usunięcia usterki budowlanej w ramach gwarancji, jaką otrzymaliśmy? pleśń w mieszkaniu jest niebezpieczna, próbowaliśmy sami pozbyć się jej pozbyć, ale wciąż wychodzą nowe plamy.

Czy w związku z tym mogą Państwo przygotować dla mnie wzór wezwania wykonawcy do usunięcia wad? z góry dziękuję! Krzysztof G.

7 odpowiedzi
Prawnik Katarzyna Janas-Bajson Personel odpowiedział 7 miesięcy temu

Witam serdecznie,

wady mieszkania, które w tym momencie zostały ujawnione, nie mogły zostać wykryte podczas odbioru budynku. Dlatego pomimo podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego bez zastrzeżeń, przysługuje Panu roszczenie do dewelopera o usunięcie wykrytych usterek.

Proszę zwrócić uwagę na okoliczność, że pojawiająca się pleśń może okazać się poważnym problemem, którego podłożem być może jest brak wentylacji, źle wykonana termoizolacja budynku lub przeciekający dach, czy nawet nieszczelna hydraulika. Jeśli powodem problemu są wady konstrukcyjne usunięcie na stałe pleśni, może okazać się bardzo trudne, a nawet niemożliwe.

Z uwagi na powyższe, radzę rozpytać innych sąsiadów, czy nie zauważyli niebezpiecznych plam. Im więcej osób zgłosi problem deweloperowi, tym większe prawdopodobieństwo, że ten zabierze się do jego rozwiązania.

Kolejnym krokiem powinien być kontakt z deweloperem i złożenie zawiadomienia o pojawiających się plamach pleśni (poniżej załączam wzór pisma do pobrania). Zgłoszenie może zostać dokonane w formie ustnej lub pisemnej. Obowiązkiem dewelopera, jako przedsiębiorcy będzie i tak przygotowanie protokołu ze zgłoszenia i udzielenie odpowiedzi na zgłoszoną reklamacje.

Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór

Wezwanie-do-usuniecia-usterek-budowlanych-w-ramach-gwarancji-wzor-pdf-doc
Wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji wzór

Uczciwy deweloper powinien podjąć kontakt z nabywcami mieszkań i dążyć do usunięcia wady. Jeśli jednak zdarzyłoby się inaczej, będziecie Państwo mieć roszczenie do dewelopera  o usunięcie usterek, a nawet obniżenie ceny mieszkania.

Proszę pamiętać, że sprawa jest poważna, a grzyb w mieszkaniu może wywoływać choroby. Szczególnie narażone są małe dzieci. Dlatego niech Pan nie daje się zbyć deweloperowi obietnicami, lecz wymaga konkretnych czynności w ściśle określonych terminach, grożąc ewentualnym skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.

Warto zajrzeć: Wzór pisma do Dewelopera o Usunięcie Usterek Budowlanych

Damian odpowiedział 7 miesięcy temu

Witam, a ile czasu ma deweloper na rozpatrzenie reklamacji> zgłosiłem pękające ściany, mieszkamy w mieszkaniu dopiero drugi rok, ściany były otynkowane, ogipsowane i pomalowane, wiele ścian działowych jak i nośnych ma pęknięcia na powierzchni, co jeśli deweloper odmówi naprawienia ścian? nie pamiętam jeszcze, czy mam gwarancję, czy rękojmię, muszę zerknąć do papierów.

Grzegorz Szwaciński Personel odpowiedział 7 miesięcy temu

@Damian – Kupując nową nieruchomość od dewelopera, ten udziela nam obowiązkowej rękojmi zgodnie z art. 556 Kodeksu Cywilnego. Rękojmia zawsze obowiązuje na okres 5 lat od daty odbioru kluczy do domy bądź mieszkania lub od daty podpisania aktu notarialnego przeniesienia własności – zależy co nastąpiło wcześniej.

Dodatkowo, oprócz rękojmi, jako klient możesz otrzymać od dewelopera gwarancję, lub dostaniesz gwarancję zamiast rękojmi. A czym różni się rękojmia od gwarancji od dewelopera? oto krótkie wyjaśnienie:

gwarancja-rekojmia-od-dewelopera-roznice

… i najważniejsze:

Usterki zgłoszone podczas użytkowania mieszkania

Po odebraniu mieszkania – podczas użytkowania nieruchomości mogą pojawić się pewne usterki, których nie było widać w czasie odbioru, jak już pisałem, rękojmia obecnie wynosi 5 lat, i jest to okres, w którym masz prawo zgłaszać do dewelopera wszelkie usterki, które pojawiły się w tym okresie.

Podstawa prawna w tym przypadku to ustawa z dn. 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 i późn. zm.)

Niezmiernie jednak istotne jest, aby każda usterka w mieszkaniu czy domu, zgłaszana była w formie pisemnej, najlepiej za potwierdzeniem odbioru. Najlepiej więc wezwanie do usunięcia usterek budowlanych w ramach gwarancji lub rękojmi wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, lub zanieść pismo osobiście do biura dewelopera w dwóch egzemplarzach i poprosić o podpisanie jednego z nich, które zabierzemy do domu.

Niestety wysyłanie wezwania do naprawy usterki drogą e-mailową nie przyniesie oczekiwanego skutku!

i jeszcze jedna bardzo ważna kwestia:

Na zgłoszenie wady w mieszkaniu lub domu, masz 30 dni kalendarzowych, które liczy się od momentu zauważenia usterki! rękojmia nie będzie obowiązywać, jeśli deweloper wykaże, że wadę zgłosiliśmy z opóźnieniem, bądź gdy wiedzieliśmy o niej w momencie odbioru nieruchomości.

Ludwik P. odpowiedział 4 miesiące temu

Pobrałem wzór pisma do dewelopera o usunięcie usterek, jedna usterka dotyczy mieszkania które kupiłem, a druga części wspólnych na moim piętrze, mam nadzieję, że szybką naprawią to co sknocili. Obowiązuje dewelopera rękojmia więc chyba nie powinno być problemów? Pozdrawiam!

Izydor T. odpowiedział 4 miesiące temu

Ja też pobrałem wzór pisma o usunięcie usterek budowlanych, akurat u mnie była inna sytuacja i dużo tu tłumaczyć, dzwoniłem do biura dewelopera, ale Pani która odebrała telefon, kazała złożyć pismo w którym opisze co dokładnie się dzieje, bo ona się na tym nie zna. Zobaczymy jak szybko usuną usterkę….

Bartek L. odpowiedział 3 miesiące temu

normalka, na telefony nie reagują (Albo udają że reaguję), ale na pismo już tak… wezwanie do usunięcia usterek zawsze warto wysyłać listem, lub dostarczyć pismo osobiście – inaczej Cię oleją…

sulektom5 odpowiedział 3 tygodnie temu

Dzień dobry, jak napisać reklamację do dewelopera? miesiąc temu zakupiliśmy dom od dewelopera. Przy odbiorze zaznaczyliśmy na protokole odbioru domu, że nie zgadzamy się z wykonaną pracą w postaci źle ułożonej kostki brukowej. Do dnia dzisiejszego usterka nie została usunięta przez dewelopera.

Ale to nie jest teraz nasz największy problem. W chwili otrzymania domu z dachem wydawało się wszystko ok. Nic nie ciekło. dwa tygodnie temu firma zewnętrzna zamontowała nam na dachu panele słoneczne. Przez pierwsze 4 dni było ok, bo nie padał deszcz. Kolejnego dnia, czyli 5 po obfitych deszczach zobaczyliśmy w jednej z sypialni duże zacieki. Zaraz sprawę zgłosiliśmy deweloperowi i firmie montującej fotowoltaikę.

Majster budowy pofatygował się i wszedł na dach celem oględzin, co się dzieje, że mamy przeciek w sypialni. Jego zdaniem wszystko jest ok. Po wizycie Pana z działu technicznego firmy montującej panele okazało się, że dach został źle wykonany. Na podstawie podesłanych zdjęć z fotowoltaiki widać trzy wystające wkręty, a także okno dachowe oblepione jakąś mazią w postaci silikonu. Mąż rozmawiał z dwoma fachowcami, którzy potwierdzili błąd w sztuce.

Powiedzieli, że to jest niedopuszczalne i powinniśmy zgłosić sprawę do sądu. Chce najpierw porozmawiać z deweloperem, ale oczywiście wręczając mu oficjalne pismo z prośba o usuniecie usterki. Moje pytanie do Pani? Jaki mamy przyjąć sposób działania? Czy może ewentualnie Pani napisać owo pismo, powołując się na przepisy, paragrafy? Jaki jest koszt takiej usługi? Czy mamy powoływać jakiegoś niezależnego rzeczoznawcę? jak powinna wyglądać reklamacja do dewelopera?

Twoja odpowiedź