Jak napisać przykładową opinię o uczniu do MOPS? opinię o uczniu do MOPS przygotowuje wychowawca na wniosek pracownika ośrodka pomocy społecznej. Na podstawie takiej opinii ośrodek podejmuje decyzję o ewentualnym przydzieleniu tak zwanego Asystenta Rodziny. Na wydanie opinii o uczniu pedagog ma trzy dni od dnia otrzymania wniosku w tej sprawie.
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie
Dokument powinien zostać przygotowany zgodnie z przyjętym wzorem, na przykład zgodnie ze wzorem opinii do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Aby ułatwić Ci sporządzenie takiego pisma, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór przykładowej opinii do MOPS, którą pobierzesz poniżej:
Przykładowa opinia o uczniu do MOPS wzór
Przykładowa opinia o uczniu do MOPS wzór
Po co wystawia się opinię o uczniu do MOPS?
Jednym z zadań ośrodków pomocy społecznej jest aktywna pomoc rodzicom z dziećmi. Jeśli mają oni problemy z wychowaniem czy po prostu sprawowaniem opieki nad dzieckiem, mogą zostać objęci opieką Asystenta Rodziny. Opinia do MOPSu służy właśnie określeniu, czy rodzina ucznia i sam uczeń potrzebuje takiej pomocy oraz w jakim zakresie.
Asystent Rodziny pomaga rodzinom mającym trudności w opiece i wychowaniu dzieci do 18. roku życia. Pracuje z taką rodziną i spotyka się z nią w miejscu jej zamieszkania.
Pomaga:
- rozwiązać problemy opiekuńczo-wychowawcze, na przykład tłumaczy, jak dbać o higienę dzieci, jak przygotowywać je do szkoły, jak rozmawiać z dziećmi,
- w prowadzeniu gospodarstwa domowego poprzez motywowanie do dbania o czystość w mieszkaniu czy przypominanie o konieczności opłacenia rachunków,
- ustalić konsultacje na przykład z psychologiem, prawnikiem,
- znaleźć odpowiednie warsztaty czy inne zajęcia dodatkowe dla dzieci,
- w poszukiwaniu pracy lub utrzymaniu zatrudnienia,
- w kontakcie ze stowarzyszeniami i fundacjami, które działają na rzecz dzieci i rodzin.
Asystent Rodziny współpracuje z pracownikiem socjalnym i innymi działami MOPS. Jeśli zachodzi taka potrzeba – bezpieczeństwo dziecka jest zagrożone – powiadamia policję i sąd rodzinny. Asystent nie jest jednak opiekunką i nie udziela rodzinie pomocy finansowej.
Informacja o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka pomaga asystentowi ustalić, jakiej pomocy potrzebuje rodzina, z czym rodzice i dziecko mają problemy, a także, na jakie dysfunkcje powinien zwrócić uwagę.
Co powinna zawierać opinia o uczniu do MOPS?
Przykładowa opinia o uczniu to dokument, z którego może skorzystać wychowawca mający obowiązek wystawić taką opinię w ciągu maksymalnie trzech dni. Opinia o uczniu do MOPS i każdego innego organu musi zostać sporządzona w dwóch egzemplarzach, powinna posiadać podpis wychowawcy i dyrektora placówki.
Na piśmie odbija się też pieczęć szkoły. Ważny dokument powinien zawierać numer z jednolitego rzeczowego wykazu akt, oznaczenie miejscowości i datę sporządzenia.
Jeżeli do opinii o uczniu wychowawca dołącza dodatkowe dokumenty, informację o nich powinien zamieścić w dolnej części strony jako kolejne numery załączników.
Jest to ważne z uwagi na fakt, że w opinii nie powinny pojawić się żadne informacje, jakich potwierdzenia nie znajduje się w dokumentacji nauczycieli. To tyle, jeśli chodzi o elementy formalne takiego dokumentu.
W dalszej części, opinia o dziecku do MOPSu powinna zawierać podstawowe dane na temat dziecka, czyli:
- imię,
- nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane szkoły,
- oznaczenie klasy.
Jak zostało wspomniane, opinia o dziecku do MOPS powinna bazować na wzorze opinii do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wskazuje na to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, placówkach i szkołach. Taki wzór opinii podzielony jest natomiast na pięć sekcji:
- frekwencja – ilość godzin nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych,
- stosunek do obowiązków szkolnych – odrabianie prac domowych, aktywność na lekcjach, posiadane wyposażenie w przybory szkolne, przygotowanie do zajęć
- wyniki nauczania – średnia ocen,
- zachowanie w szkole – aktywność społeczna, kultura osobista, przestrzeganie zasad i reguł,
- kontakty rodziców ze szkołą – częstotliwość i rodzaj kontaktów, postawa rodziców.
O czym w praktyce powinien napisać więc wychowawca w ramach takiej opinii? Należy podkreślić, że choć określenie „opinia” sugeruje coś subiektywnego, to w dokumencie mogą pojawić się nie stwierdzenia oceniające, lecz jedynie fakty. Nauczyciel może odnieść się do oceny:
- aktywności dziecka na lekcjach,
- odrabiania prac domowych,
- udziału w konkursach,
- wyposażenia dziecka w przybory szkolne,
- zachowania na lekcji,
- zachowania w trakcie przerw,
- aktywności społecznej,
- akceptacji przez grupę,
- ewentualnych problemów wychowawczych,
- kontaktów z nauczycielami,
- najczęściej prezentowanych zachowań.
Opinia powinna uwzględniać też:
- wskazanie, który z rodziców utrzymuje kontakt z nauczycielami,
- czy rodzic pomaga dziecku w lekcjach,
- czy rodzic przygotowuje dziecko do zajęć,
- czy rodzic dba o czystość ubrań dziecka,
- czy rodzic dba o higienę dziecka,
- czy rodzic zapewnia dziecku niezbędne przybory szkolne.
Oczywiście, opinia o dziecku przedszkolnym do MOPS będzie wyglądać nieco inaczej, niż opinia o dziecku ze szkoły podstawowej – nie pojawi się w niej odniesienie do wyników w nauce, lecz przede wszystkim do kontaktów z rówieśnikami i ogólnej postawy dziecka.
Każda opinia do MOPS – podobnie jak opinia do poradni psychologiczno-pedagogicznej – powinna zawierać jednak informacje na temat zachowania, charakteru i problemów wychowawczych dziecka.
Wychowawca może napisać pozytywnie:
- że uczeń jest aktywny na lekcjach,
- że uczeń chętnie bierze udział w konkursach czy zajęciach pozalekcyjnych,
- że uczeń ma dobre relacje z rówieśnikami.
Z kolei negatywne fragmenty opinii wychowawcy mogą brzmieć następująco:
- uczeń reaguje agresywnie na uwagi nauczyciela,
- uczeń obraźliwie zwraca się do rówieśników,
- uczeń ma problemy z utrzymaniem porządku,
- uczeń izoluje się od grupy.
Opinia o uczniu do MOPS powinna nawiązywać również do roli rodzica w realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko. Wychowawca może napisać więc:
- czy rodzic przygotowuje dla dziecka drugie śniadanie do szkoły,
- czy rodzic zapisał dziecko na obiady w stołówce i czy regularnie opłaca posiłki,
- czy rodzic zaopatrzył dziecko w przybory szkolne,
- czy rodzic interesuje się wynikami dziecka,
- czy rodzic pomaga dziecku w odrabianiu prac domowych,
- czy rodzic jest w stanie wspierać dziecko w nauce.
Opinia do MOPS może odnosić się też do działań, które szkoła podjęła już, aby pomóc dziecku i jego rodzicom, informując na przykład o zorganizowanych konsultacjach.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Podobne:
- Opinia wychowawcy o uczniu WZÓR
- Przykładowy opis oceny pracy nauczyciela WZÓR
- Skarga do dyrektora szkoły na ucznia WZÓR
- Opinia wychowawcy o uczniu WZÓR
- Jak napisać wniosek do poradni psychologiczno pedagogicznej?
- Agresywne dziecko w szkole co robić?