Upadłość konsumencka odnosi się do osób fizycznych, które nie prowadzą własnej działalności gospodarczej i których stan finansowy uniemożliwia spłatę posiadanych zobowiązań pieniężnych – niewypłacalność zadłużonego konsumenta weryfikowana jest w drodze postępowania sądowego, rozpoczętego na wniosek dłużnika lub wierzyciela. Ogłoszenie upadłości konsumenckiej staje się bowiem sposobem na uniknięcie konieczności spłaty długów, jak również na zaprojektowanie drogi ich spłacania, z uwzględnieniem windykacji należności w oparciu o posiadany przez dłużnika majątek.

Poniżej przedstawiono krótką prezentację procesu ogłaszania upadłości konsumenckiej, z uwzględnieniem charakterystyki użytkowników podobnego rozwiązania.

Przebieg procesu ogłaszania upadłości konsumenckiej – praktyczne wskazówki

Wniosek rozpoczynający postępowanie upadłościowe definiowany jest przez wytyczne Ministerstwa Sprawiedliwości i powinien być wypełniany zgodnie z obowiązującym wzorem. Może zostać złożony przez konsumenta, który staje się niewypłacalnym dłużnikiem, posiadającym zobowiązania pieniężne względem osób fizycznych lub firm.

Wierzyciel także może stać się wnioskodawcą podobnego postępowania, stając się w sprawie sądowej stroną starającą się o odzyskanie własnych środków finansowych.

Sąd podejmuje się weryfikacji otrzymanego wniosku oraz decyduje o dalszym postępowaniu – jego możliwości wydają się nieograniczone, gdyż decyduje on o ewentualnym umorzeniu całości lub części długów, jak również projektuje plan spłaty zobowiązań dłużnika.

Konsument, którego dotyczy upadłość zobowiązany jest do realizowania postanowienia sądu, uwzględniającego harmonogram planu spłaty na rzecz wierzycieli. Rzetelne wywiązywanie się z zaprojektowanych przez sąd obowiązków umożliwia umorzenie części długów i rozpoczęcie dalszego funkcjonowania bez obciążenia zobowiązaniami pieniężnymi.

Warunki pozytywnego rozpatrzenia wniosku – kto ma szansę na upadłość konsumencką?

Jak wspomniano powyżej, podmiotem postępowania upadłościowego może stać się osoba fizyczna, nie prowadząca własnej firmy oraz posiadająca zobowiązania finansowe, których nie jest w stanie zrealizować z uwagi na swoją sytuację materialną. Warto bliżej przyjrzeć się konsumentowi, który ma szansę na korzystną weryfikację wniosku upadłościowego.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że sąd ma prawo oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej w przypadku, kiedy:

  • konsument stał się bezpośrednią przyczyną własnej upadłości, a mianowicie sam do niej doprowadził wskutek umyślnych i przewidywalnych działań,
  • w przeszłości konsument brał udział w podobnym postępowaniu, które zostało umorzone lub uchylony został plan spłaty z uwagi na nierzetelne i fałszywe informacje podawane przez konsumenta,
  • w okresie dziesięciu lat przed złożeniem aktualnego wniosku o upadłość konsumencką dłużnik był przedmiotem podobnego postępowania, w efekcie którego długi zostały częściowo lub całkowicie umorzone,
  • działalność konsumenta oceniana jest jako krzywdząca względem wierzycieli

Można więc uznać, że kryteria brane pod uwagę podczas weryfikacji wniosku o upadłość konsumencką niwelują możliwość ubiegania się o umorzenie długów przez osoby nierzetelne oraz postępujące w sposób niezgodny z prawem, jak również celowo działające na niekorzyść swoich wierzycieli. Podobne zasady wydają się więc w pełni zoptymalizowane, w celu zapewnienia sprawiedliwego oraz skutecznego procesu oddłużania oraz spłacenia zobowiązań finansowych przez dłużnika.

Sytuacja konsumenta po ogłoszeniu upadłości

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej oznacza wprowadzenie syndyka do zarządzania materialnymi interesami dłużnika – majątek konsumenta po ogłoszeniu upadłości staje się masą upadłości, co wiąże się z brakiem możliwości samodzielnego i swobodnego zarządzania własnymi środkami finansowymi.

Syndyk przeprowadza inwentaryzację majątku konsumenta oraz dokonuje jego sprzedaży, w celu uzyskania środków na pokrycie zobowiązań finansowych wobec wierzycieli – podobne rozwiązanie staje się okazją do rozstrzygnięcia problemów zadłużenia upadłego konsumenta.

  Długi siedzą w głowie - przestań karmić potwora!
  Pieniądze szczęścia nie dają - czyżby?
  Niezbędny warunek, żeby nie doszło do tragedii...
  Jak korzystać z telefonu, bez obawy, że zadzwoni komornik lub windykator?
  Komornik, długi i problemy życiowe - historia Marty!
Udostępnień 0