Jak sporządzić kosztorys naprawy blacharsko lakierniczej samochodu? kosztorys naprawy blacharsko lakierniczej przydaje się w kilku przypadkach. Po pierwsze, warto przygotować go przy zakupie pojazdu używanego, aby odpowiednio negocjować jego cenę jeśli auto jest po stłuczce lub posiada wgniecenia bądź zadrapania na lakierze. Po drugie, korzystnie jest sporządzić kosztorys w przypadku drobnej kolizji, do której nie angażuje się ubezpieczyciela.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Jak przygotować kosztorys naprawy blacharsko lakierniczej i co powinien zawierać taki dokument? aby ułatwić Ci przygotowanie kosztorysu blacharsko-lakierniczego, sporządziliśmy gotowy do wypełnienia wzór kosztorysu, który zawiera wszystkie niezbędne elementy i informacje i który pobierzesz poniżej:
Kosztorys naprawy blacharsko lakierniczej wzór
Kosztorys naprawy blacharsko lakierniczej wzór
Jak wycenia się koszty naprawy samochodu?
Większość podmiotów przy wycenie kosztów naprawy samochodu korzysta z gotowych narzędzi. Istnieją bowiem specjalne programy, które na podstawie numeru VIN pojazdu są w stanie wycenić nie tylko koszt części zamiennych, ale również koszt robocizny.
Takie narzędzia uwzględniają:
- model, markę, rocznik samochodu,
- elementy, które uległy uszkodzeniu,
- wielkość uszkodzeń.
Z reguły programy te wyceniają naprawy blacharsko-lakiernicze elementów poszycia nadwozia i elementów zewnętrznych, czyli:
- drzwi,
- błotników,
- zderzaków,
- listew,
- emblematów,
- kołpaków,
- opon,
- lamp.
Nie uwzględniają natomiast mechanicznych części, felg czy elementów nadwozia, które są elementami współpracującymi, jak belka zderzaka. Robocizna blacharska jest zaś wyliczana na podstawie średnich stawek warsztatowych. Podobnie jak koszt części zamiennych. Z tego względu korzystniejszym rozwiązaniem może być samodzielne przygotowanie kosztorysu.
Jeśli chodzi o robociznę, kosztorys naprawy samochodu sporządzany pomiędzy zamawiającym usługę naprawy samochodu a zakładem lakierniczym powinien uwzględniać:
- nazwę naprawianego czy też wymienianego elementu lub nazwę operacji naprawczej,
- wyszczególnienie pojedynczych operacji,
- określenie strefy, na której wykonywane są prace: przód, tył, strona lewa, strona prawa,
- rodzaj operacji, na przykład naprawa, sprawdzenie, wymiana, demontaż i montaż,
- określenie czasochłonności operacji,
- cenę użytych części,
- podsumowanie.
Podobne elementy zawiera też kosztorys naprawy lakierniczej. Informacje w tej części kosztorysu dotyczą lakierowania, a na całkowity koszt lakierowania składa się:
- koszt roboty lakierniczej,
- koszt materiału lakierniczego,
- koszt związany z przygotowaniem do lakierowania.
W kosztorysie należy uwzględnić:
- określenie lakierowanego elementu,
- określenie sposobu przygotowania elementu do lakierowania,
- określenie strefy, w której wykonywane są prace lakiernicze,
- określenie rodzaju lakieru,
- określenie stopnia lakierowania metalu oraz tworzyw sztucznych,
- czasochłonność lakierowania w roboczogodzinach,
- określenie kosztów materiału lakierniczego dla każdej operacji (koszt lakierowania jednego elementu),
- podsumowanie.
Dokument uwzględniający wszystkie te elementy najłatwiej jest przygotować w oparciu o przygotowany przez nas, gotowy wzór kosztorysu naprawy blacharsko lakierniczej.
Od czego zależą koszty naprawy blacharskiej?
Koszt naprawy blacharskiej to koszt, jaki należy ponieść, aby przywrócić pojazd do stanu sprzed szkody. Na koszt ten składa się iloczyn czasu potrzebnego na dokonanie naprawy i stawki za jedną roboczogodzinę prac blacharskich (lub mechanicznych czy lakierniczych).
Duży wpływ na kosztorys naprawy blacharskiej ma więc stawka za roboczogodzinę pracy warsztatu naprawczego. Cena jednej roboczogodziny zależy od takich czynników jak:
- rodzaj warsztatu (sieciowy, nieautoryzowany, autoryzowany)
- wyposażenie warsztatu w specjalistyczne urządzenia techniczne,
- wielkość warsztatu (powierzchnia),
- jakość świadczonych usług (kwalifikacje zatrudnionej kadry),
- zakres usług (usługi dodatkowe).
Warsztaty naprawcze stosują różne metody ustalania własnych cen roboczogodzin.
Kiedy kosztorys naprawy blacharsko-lakierniczej będzie zaniżony?
Wiele kosztorysów napraw pojazdów to kosztorysy zaniżone. Wycena niepokrywająca kosztów naprawy wynika z:
- ustalania kosztorysu na podstawie cen części zamiennych, zamiast oryginalnych,
- zastosowania zbyt niskich stawek za robociznę,
- zastosowania potrąceń uzasadnionych amortyzacją.
Tymczasem warto pamiętać, że jeśli przed uszkodzeniem pojazdu znajdowały się w nim części oryginalne, to w kosztorysie powinny zostać uwzględnione ceny części oryginalnych, a nie zamienników.
Po co sporządza się kosztorys naprawy blacharsko lakierniczej?
Kosztorys naprawy blacharsko lakierniczej znajduje zastosowanie w każdym przypadku, kiedy mamy do czynienia z uszkodzeniem pojazdu. Można przygotować taki dokument, aby wynegocjować lepszą cenę na zakup uszkodzonego samochodu od prywatnego właściciela czy komisu.
Udokumentowane, uzasadnione koszty naprawy pozwolą obniżyć cenę zakupu o racjonalną kwotę – tyle, ile trzeba będzie zapłacić, aby przywrócić autu oryginalny wygląd.
Warto taki dokument wykorzystać również w przypadku drobnej kolizji. Jeśli uszkodzenia pojazdu są niewielkie i nie ma sensu angażować w sprawę ubezpieczyciela, strony mogą dogadać się, podpisując ugodę w sprawie kolizji drogowej i ustalić kwotę odszkodowania do wypłaty na rękę.
Jednak, aby odszkodowanie to nie było ani zaniżone, ani zawyżone, powinno opierać się na realnych kalkulacjach. Właśnie dlatego prawidłowo sporządzony kosztorys naprawy będzie w tym przypadku jedynym właściwym rozwiązaniem.
Znajomość zawartości kosztorysu naprawy jest korzystna również w procesie odszkodowawczym, kiedy sprawą zajmuje się ubezpieczyciel. Warto wiedzieć wtedy, jakie elementy musi uwzględniać kosztorys, aby móc ocenić, czy firma ubezpieczeniowa nie próbuje obniżyć odszkodowania, stosując jeden ze wspomnianych wyżej trików.
Podsumowanie
Czy wiesz, że ze względu na zmiany, jakie narzuca KNF, wszystkie kosztorysy naprawy blacharsko lakierniczej muszą zawierać numery katalogowe oryginalnych części zamiennych, aby kalkulacja kosztów naprawy pojazdu była bardziej rzetelna?
Taki kosztorys będzie w 100% wierzytelny, i żaden warsztat samochodowy nie powinien mieć problemów z uwzględnieniem kosztów materiałów lakierniczych czy robocizny lakiernika.
Dodać też trzeba, że koszt lakierowania jednego elementu to suma kosztu robocizny lakierniczej za ten element plus koszt materiału lakierniczego potrzebnego na polakierowanie danego elementu i finalną naprawę pojazdu.
Podobne wzory pism: