Wzór pismo uzasadniające podwyżkę cen

Jak napisać pismo uzasadniające podwyżkę cen surowców, usług czy produktów? Podwyżka cen to coś nieuniknionego dla każdej firmy, zwłaszcza w dobie galopującej inflacji. W obawie przed utratą klientów przedsiębiorca nie może narażać się na straty, dlatego im szybciej podejmie odpowiednią decyzję o podwyżce cen – tym lepiej. Zanim jednak firma podniesie ceny o określony procent, lub konkretną kwotę, powinna uprzedzić o takim zamiarze kontrahentów i klientów, aby nie stracić ich i tak w już ciężkich dla przedsiębiorców czasach.

Wstęp

wzor-pismo-uzasadniajace-podwyzke-cen-pdf-docJak sporządzić pismo o podwyżce cen usług, produktów czy surowców? aby ułatwić Ci przygotowanie takiego pisma, sporządziliśmy gotowy do wypełnienia wzór pisma uzasadniającego podwyżkę, który pobierzesz poniżej:

Wzór pismo uzasadniające podwyżkę cen

wzor-pismo-uzasadniajace-podwyzke-cen-pdf-doc

Wzór pismo uzasadniające podwyżkę cen

Kiedy informacja o podwyżce cen nie jest konieczna?

Informacja o podwyżce cen usług lub produktów nie jest niezbędna, jeśli firma wprowadza taką zmianę w sposób stopniowy i nieodczuwalny dla drugiej strony transakcji.

Podwyższanie ceny o kilka procent na przestrzeni tygodni lub miesięcy aż do osiągnięcia określonego zysku nie powinno wywołać u kontrahentów ani klientów negatywnej reakcji.

Jest to zatem bezpieczne rozwiązanie, choć nie każda firma może sobie na nie pozwolić. Niekiedy, takie rozciąganie w czasie podwyżki cen nie pozwala przedsiębiorcy utrzymać się na rynku.

Kiedy nie ma on innego wyjścia niż wprowadzić podwyżkę rzędu 10-20% z dnia na dzień, powinien poinformować o niej swoich klientów i kontrahentów z odpowiednim wyprzedzeniem.

Po co sporządza się pismo uzasadniające podwyżkę / zmianę cen?

Informacja dla klienta o podwyżce cen usług bądź produktów ma na celu przede wszystkim uprzedzenie go o planowanej podwyżce i wyjaśnienie mu jej przyczyny. Dzięki takiemu zawiadomieniu kontrahent lub klient mogą wcześniej:

  • porównać ceny na rynku,
  • zastanowić się, czy są w stanie zapłacić więcej,
  • poszukać alternatywnego dostawcy/usługodawcy.

Jednak taka funkcja pisma o podwyżce to nie jedyny powód, dla którego warto je sporządzić. Informacja o podwyższeniu cen produktów czy usług może posłużyć przedstawieniu takiej decyzji w pozytywnym świetle.

Klient czy konsument nie powinni pomyśleć, że podwyżka wynika z chęci zwiększenia zysków firmy. Należy przedstawić im ją w sposób jak najbardziej pozytywny – jednocześnie jako coś koniecznego i korzystnego dla nich samych.

Brak pisma o podwyżce może skutkować bardzo negatywną reakcją klienta czy kontrahenta na wyższe ceny. Najczęściej jest to najpierw złość, a potem trwała utrata zaufania. Skutkiem takiego działania będzie więc strata klientów/kontrahentów na rzecz konkurencji.

Tymczasem wystarczy kilka prostych zdań przesłanych listem lub e-mailem, aby uniknąć takich konsekwencji. Zatem jak poinformować klienta o podwyżce cen? musisz przestrzegać kilku ważnych wskazówek, o których więcej przeczytasz poniżej.

Jak pisać o podwyżce cen?

Pismo o podwyżkę do kontrahenta lub klienta nie gwarantuje, że nie przejdzie on do konkurencji w poszukiwaniu tańszej alternatywy, ale z pewnością zadziała na korzyść firmy, która, tak czy inaczej, musi podwyżkę wprowadzić.

Taka uczciwość pozwala zbudować pozytywny wizerunek i może okazać się bardzo wartościowym krokiem w ogólnej polityce działalności przedsiębiorstwa.

Sporządzając pismo uzasadniające podwyżkę cen, trzeba pamiętać o jednym – o posługiwaniu się językiem korzyści. Należy tak wyjaśnić drugiej stronie przyczyny podwyżki, aby nie przepraszać za nią ani nie zrzucać winy na inne podmioty.

Przepraszanie za podwyżkę sugeruje, że produkty czy usługi nie są warte takiej ceny. Natomiast przerzucanie winy za zwiększające się koszty na dostawców czy konkurencję w żaden sposób nie działa na korzyść samej firmy.

Oczywiście, w piśmie można powołać się na rosnące koszty stałe utrzymania przedsiębiorstwa, takie jak opłaty za energię czy paliwo. Lepiej jednak nie skupiać się na kosztach, a na korzyściach dla klienta.

W jaki sposób podwyżka cen może być korzystna dla kontrahenta lub klienta? Chociażby ze względu na ulepszenie produktów lub usług dzięki większym nakładom na rozwój firmy.

Odpowiednio przedstawiona podwyżka ceny może uświadomić klientowi lub kontrahentowi, że zwyczajnie warto zapłacić więcej za coś lepszej jakości.

Informację o podwyżce cen możesz przekazać także drogą mailową, jednak odradzam ten sposób komunikacji z klientem. Forma pisemna niesie za sobą najwięcej zalet.

Jakich błędów unikać przy sporządzaniu pisma o podwyżce cen?

Aby uniknąć błędnych sformułowań w informacji dla klientów/kontrahentów o podwyżce cen, najlepiej wykorzystać do jej sporządzenia wzór pisma o podwyżce cen usług lub produktów. Gotowy do wypełnienia druk pomoże przygotować pismo, które przyniesie pożądany rezultat, czyli zminimalizuje ryzyko odejścia klientów/kontrahentów do konkurencji.

Czego unikać w piśmie informującym o podwyżce:

  • przepraszającego tonu,
  • zrzucania winy za podwyżkę na inne podmioty,
  • sugerowania możliwości pogorszenia jakości produktów/usług w celu utrzymania cen na niskim poziomie,
  • sugerowania możliwości przejścia do konkurencji.

Jak pisać o podwyżce cen:

  • z wyprzedzeniem – czyli jak najwcześniej przed wprowadzeniem nowych cen w życie,
  • skupiając się na wyjaśnieniu przyczyny podwyżki, niezależnie od tego, czym została ona spowodowana,
  • przedstawiając podwyżkę w pozytywnym świetle, czyli wykazując wszelkie możliwe korzyści dla klienta czy kontrahenta,
  • oferując atrakcyjną opcję – na przykład promocję przed wprowadzeniem wyższych cen.

Jak można podwyższyć zyski, nie tracąc klientów?

Stosowanie techniki ledwo zauważalnej podwyżki ceny to nie jedyny sposób na zwiększenie zysków firmy bez ryzyka utraty klientów czy kontrahentów. Istnieje kilka innych metod, które pozwalają osiągnąć podobny efekt i również nie wymagają przesyłania drugiej stronie informacji o podwyżce cen.

  1. Klientom/kontrahentom można zaoferować dwie wersje produktu. Jedna będzie nieco gorszej jakości, ale za to tańsza. Druga będzie droższa, ale za to lepsza. Drugi podmiot zyska szansę na przetestowanie nowej wersji i porównanie jej ze starą, a tym samym będzie mógł dokonać oceny ulepszeń. Sam postanowi, czy warto zapłacić więcej za coś lepszej jakości.
  2. Wiele małych cen, czyli podzielenie kompletnego wcześniej produktu czy usługi na kilka elementów płatnych osobno. Jak można się domyślić, łączna cena będzie wyższa, niż cena za komplet. Klient będzie jednak w stanie podzielić wydatek na „raty”.
  3. Ujednolicenie cen, czyli wymieszanie produktów tańszych i droższych, a następnie sprzedawanie ich po jednej, uśrednionej cenie. W taki sposób klient płaci niższą cenę, firma na części produktów traci, ale na innych zyskuje. Koniec końców, może w ten sposób podwyższyć swoje zyski. Doskonałym przykładem stosowania tej techniki jest sprzedaż gotowego jedzenia na wagę.

Podsumowanie

Informacje o podwyżce cen usług lub produktów, a nawet surowców nigdy nie są przyjmowane przez naszych klientów bądź kontrahentów z “otwartymi ramionami“. Aby jednak zminimalizować negatywny efekt otrzymania takiego pisma, należy skupić się na tym, by uzasadnienie podwyżki cen było sporządzone w sposób faktycznie uzasadniający podwyższenie ceny, można powołać się więc na:

  • szalejącą inflację,
  • kryzys gospodarczy,
  • rosnące koszty energii i paliw,
  • brak produktów i komponentów,
  • podwyżka cen surowców,
  • podwyższenie wynagrodzenia pracowników,
  • zwiększenie podatków (Nowy Ład),
  • warto wspomnieć o zwiększeniu ceny usług, z których sami korzystamy,
  • itd.

Informację o podwyżce cen możesz przekazać klientowi w sposób dowolny, jednak aby informacja ta przyjęta była możliwie najdelikatniej, pismo takie warto klientowi przesłać drogą listowną, pokażesz wtedy uznanie i szacunek do samej osoby klienta, a sam klient poczuje się traktowany z należytym szacunkiem, co choć trochę ostudzi jego wściekłość w przypadku podwyżki cen.

Jeśli właśnie rozmyślasz o podwyżce cen usług informacja taka musi być skrzętnie przemyślana, ponieważ na rynku jest wiele innych firm, do których “odpłynąć” mogą Twoi klienci.

Podobne wzory pism:

Oceń mój artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Wpis pochodzi z kategorii:

O autorze