Informacja dla klienta o podwyżce cen WZÓR

Jak napisać informację dla klienta o podwyżce cen usług lub towarów? Żadna firma nie może stale obniżać cen ze względu na konkurencję i obawę o utratę klientów lub utrzymywać stałe ceny mimo szybko rosnącej inflacji. Niekiedy ceny da się podnosić w sposób stopniowy i niezauważalny, a innym razem, konieczne jest zarządzenie wyższej podwyżki.

Wstęp

informacja-dla-klienta-o-podwyzce-cen-wzor-pdf-docW tym drugim przypadku firma musi poinformować swoich klientów o wyższych cenach, wyjaśniając jednocześnie przyczynę podwyżki. Aby ułatwić Ci sporządzenie takiego informującego pisma, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór, który pobierzesz poniżej:

Informacja dla klienta o podwyżce cen wzór

informacja-dla-klienta-o-podwyzce-cen-wzor-pdf-doc

Informacja dla klienta o podwyżce cen wzór

Jak podnosić ceny nie informując o tym klientów?

Informacja o podwyżce cen produktów lub usług skierowana do klientów nie zawsze jest konieczna. Firma może pozwolić sobie na takie działanie, jeśli podnosi ceny stopniowo, w dłuższych odstępach czasu.

Stosowanie techniki ledwo zauważalnej podwyżki jest bezpiecznym rozwiązaniem, ponieważ daje konsumentom szansę stopniowo przyzwyczajać się do rosnących kosztów.

Nie zawsze jednak jest to opcja dobra z punktu widzenia przedsiębiorstwa, które w obliczu zbliżającego się bankructwa bądź galopującej inflacji nie może pozwolić sobie na podwyżki cen rzędu 1 – 5% co kilka tygodni.

W takich okolicznościach trzeba zaplanować wyższą podwyżkę, a klientów poinformować o niej z wyprzedzeniem.

Jak informować klientów o podwyżce cen?

Informacja dla klienta o podwyżce cen usług lub produktów powinna wpłynąć do niego na długo przed faktycznym wzrostem kosztów zakupu produktów czy usług.

Pismo w tej sprawie musi zagwarantować bowiem konsumentowi odpowiednią ilość czasu na zapoznanie się z ofertą konkurencji oraz zastanowienie, czy chce zrezygnować i zmienić swojego dostawcę.

Pismo o podniesieniu cen powinno zawierać też uzasadnienie podwyżki. Ważne jest wyjaśnienie klientowi, że ceny nie rosną ze względu na chęć uzyskania większych korzyści materialnych, lecz ze względu na wyższe koszty świadczenia usług czy zakupu materiałów.

Przedsiębiorca nie powinien jednak przepraszać czy obwiniać innych za podwyżki cen (np. dostawców). Główną myśl, jaką ma przekazywać pismo o podwyżce cen produktów lub usług, jest zasugerowanie klientowi, że chociaż musi zapłacić więcej, to uzyska towar lepszej jakości, zatem wyższa cena będzie tego warta.

Jak napisać pismo do klienta o podwyżce cen? Warto wykorzystać w tym celu przygotowany przez nas i gotowy do wypełnienia druk: wzór informacji dla klienta o podwyżce cen – który pomaga przygotować pismo pozbawione niekorzystnych sformułowań, za to zawierające wszelkie niezbędne informacje o przyczynach wprowadzenia podwyżki.

Z gotowym wzorem łatwiej jest sporządzić maila czy list z zawiadomieniem o podwyżce, która nie zdenerwuje ani nie rozczaruje konsumenta, a tym samym nie zwiększy ryzyka jego utraty.

Inne techniki podnoszenia cen

Zwykła podwyżka cen produktów lub usług o 5,10 czy 20% to nie jedyne rozwiązanie dla firmy, która chce zwiększyć swoje zyski. Większe przychody można osiągnąć na wiele sposobów, niekoniecznie informując o tym klienta w sposób bezpośredni.

Jedna z technik zwiększania zysku to podział produktów lub usług na zestawy, wszystkie płatne osobno, ale z opcją wyboru. Dobrym przykładem takiej oferty jest telewizja satelitarna, którą można kupić w pakiecie mniej lub bardziej rozbudowanym, wpływając tym samym nie tylko na ilość kanałów, ale także na wysokość rachunku.

Kolejny sposób to podział jednego, zbudowanego z wielu części produktu na elementy sprzedawane osobno oraz sprzedaż ratalna, która pozwala zwiększyć liczbę klientów niedysponujących w danej chwili dużym kapitałem. Przykładem takiego działania jest osobne sprzedawanie łóżek, stelaży i materaców czy każdych elementów jednego kompletu mebli.

Dobrą techniką zwiększania zysków jest też „wyrównanie ceny”. Takie metody stosowane są między innymi w restauracjach serwujących jedzenie na wagę. W takim przypadku cena uzależniona jest od ilości, a nie od rodzaju posiłku. Klient płaci więc tyle samo za 100 g mięsa i 100 g warzyw, a za sprawą wyśrodkowanej ceny firma zyskuje.

Opisane podwyżki wprowadzane są w sposób niewidoczny dla klienta, dlatego nie trzeba o nich informować. W pozostałych przypadkach, kiedy ceny rosną nagle i w sposób wyraźny, przesłanie do klientów pisma ze stosowną informacją jest konieczne i należy zrobić to z odpowiednim wyprzedzeniem.

Jak obrócić podwyżkę cen w pozytywną zmianę oferty?

Jeśli firma pragnie w jak największym stopniu zredukować ryzyko utraty klientów, powinna sporządzić pismo z informacją o podwyżce cen usług bądź towarów w taki sposób, aby konsument ostatecznie zrozumiał, że wyższa cena nie jest kwestią zysku, lecz dążenia do rozwoju, poprawy jakości, świadczenia usług na wyższym poziomie.

W uzasadnieniu pisma z informacją o podwyżce warto napisać więc, że wyższa cena wiąże się z udoskonaleniem produktu, zwiększeniem jego funkcjonalności, modernizacją czy nawet z kwestiami ekologicznymi.

Klient musi zrozumieć bowiem, że płacąc więcej, otrzymuje więcej. Dopiero wtedy będzie skłonny zapłacić wyższą cenę, zamiast uciec do konkurencji, u której jest taniej.

Dodatkowo korzystnym rozwiązaniem często okazuje się wprowadzenie okresu przejściowego.

Przed wejściem w życie podwyżki cen warto dać klientowi wybór pomiędzy starym, tańszym produktem a nowszym, lepszym i droższym produktem. Ich porównanie pozwoli konsumentowi zadecydować, czy wyższa cena faktycznie znajduje odzwierciedlenie w wyższej jakości.

Słowo końcowe

Informacje o podwyżce cen możesz przekazać klientom w dowolny sposób, możesz więc zrobić to drogą:

  • listowną (forma preferowana),
  • e-mailem,
  • telefonicznie,
  • osobiście.

W przypadku podwyżki cen surowców, wysokiej inflacji, lub gdy miejsce ma znaczny wzrost kosztów wynagrodzeń bądź podniesienie cen paliwa /wzrost ceny energii elektrycznej – nie da się utrzymać cen na stałym poziomie, bo inaczej biznes stanie się nierentowny i zacznie przynosić straty.

Zmiana cennika produktów bądź usług zawsze wprowadza w relacje z klientami pewną chwilową nerwowość, jednak dobre uzasadnienie podwyżki cen jest w stanie zminimalizować to uczucie po stronie klienta.

Wcześniejsze przygotowanie klientów kluczem do sukcesu!

Jeśli więc myślisz o podwyżce cen usług informacja skierowana do klienta powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje i powody, przez które podwyżka ma miejsce. W piśmie o podwyżce cen musisz więc przede wszystkim odnieść się do uzasadnienia i myśląc o zmianie cen – nie wystarczy krótka informacja typu:

Decyzja o aktualizacji cen katalogowych spowodowana jest […].

– bo może ona zostać uznana przez klientów za nienależną podwyżkę cen usług / produktów.

Jeśli więc nie wiesz, jak poinformować klienta o podwyżce cen w firmie i jednocześnie boisz się utraty klienta, pobierzesz przygotowany przez nas wzór pisma, w którym informujemy klienta o zwiększeniu ceny usług i/lub towarów sposób subtelny.

Mało kto lubi podwyżkę cen – nie strać więc klienta i zaufaj nam!

Podobne wzory pism:

Oceń mój artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Wpis pochodzi z kategorii:

O autorze