Jak sporządzić pismo o podwyżce cen usług? Każda rozwijająca się firma musi prędzej czy później zmierzyć się z wyzwaniem w postaci wprowadzenia podwyżki cen. Dotyczy to zarówno sektorów B2C, jak i B2B. Aby przejść przez proces zwiększania cen bez utraty obecnych klientów czy kontrahentów, należy poinformować ich o tym we właściwy sposób i z odpowiednim wyprzedzeniem.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Pismo o podwyżce cen warto przygotować więc w taki sposób, aby zachować lojalność klientów i kontrahentów. Aby ułatwić Ci sporządzenie takiego pisma, przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór, który pobierzesz poniżej:
Wzór pisma o podwyżce cen usług
Wzór pisma o podwyżce cen usług
Dlaczego warto informować klientów/kontrahentów o podwyżce cen?
Informowanie klientów lub kontrahentów o podwyżkach cen za pośrednictwem listu, lub wiadomości e-mail jest konieczne, jeśli firma nie chce stracić swojego źródła przychodu.
Brak takiej informacji może doprowadzić do utraty zaufania, złości, bezpowrotnego odejścia do konkurencji.
Oczywiście, przedsiębiorca nigdy nie ma gwarancji, że po udzieleniu takiej informacji klientowi czy kontrahentowi ten nie odejdzie w poszukiwaniu tańszej alternatywy.
Jednak przesłanie wiadomości z informacją o podwyżce często pozwala wzbudzić w odbiorcy empatię, stanowi wyraz szacunku, może prowadzić nawet do wzrostu dobrej reputacji firmy.
Pismo z informacją o podwyżce cen musi mieć jednak właściwą formę. Nie może zawierać jedynie decyzji o podwyżce. Powinno informować o niej w taki sposób, aby klient/kontrahent zrozumiał przyczynę wzrostu cen i ją zaakceptował.
Jak informować klientów o podwyżce cen?
Informacja dla klienta o podwyżce cen powinna dotrzeć do niego w odpowiednim czasie i zawierać szereg istotnych informacji, w tym przede wszystkim przyczyny podwyżki cen. Jakich zasad warto przestrzegać?
- Informacje o podwyżce cen usług należy przesłać klientom/kontrahentom w momencie podjęcia decyzji o takiej podwyżce, zanim nowe ceny wejdą w życie. Klient/kontrahent powinien mieć czas na dostosowanie się do nowej oferty, zbadanie rynku pod kątem alternatyw czy ponowną ocenę swojego budżetu.
- Informacja o podwyżce cen usług powinna zawierać wyjaśnienia, czyli wskazywać na powody wzrostu cen. Nie ma znaczenia, czy zwiększyły się koszty operacyjne, czy firma dąży do ulepszenia usługi/produktu. Należy wyjaśnić klientom/kontrahentom, że celem podwyżki cen nie jest zysk firmy, lecz dostosowanie się do zmian rynkowych.
- Pismo z informacją o podwyżce cen powinno wskazywać na korzyści dla klienta/kontrahenta. Należy podkreślić w nim, że skorzystają oni na podwyżce, na przykład, poprzez otrzymanie produktu z nowymi funkcjami czy usługi o większej wydajności.
- Podwyżkę cen da się obrócić na korzyść nawet dla klientów/konsumentów, jednocześnie przynosząc zysk firmie. Pismo informacyjne w tej sprawie może zawierać, na przykład, atrakcyjną ofertę sprzedaży obejmującą „stare” ceny.
- Pismo uzasadniające podwyżkę cen nie powinno mieć przepraszającego tonu. Każda firma ma prawo podnosić ceny, jeśli robi to z ważnego powodu. Jeżeli przedsiębiorca, podwyższając cenę, przeprasza klienta/konsumenta, sugeruje, że jego usługa czy towar nie są warte takiej kwoty.
Jak podnosić ceny bez informowania klientów/kontrahentów?
Nie o wszystkich podwyżkach cen trzeba koniecznie informować swoich klientów lub kontrahentów. Stosowanie techniki ledwie zauważalnej różnicy cen to jeden ze sposobów na stopniowe, ale sukcesywne zwiększanie przychodów.
O podwyżkach rzędu 1 – 2% nie trzeba za każdym razem informować drugiej strony. Jest to rozwiązanie znacznie korzystniejsze i bezpieczniejsze niż jednorazowa wysoka podwyżka cen, rzędu 10 czy 20%.
Można zatem co kilka tygodni lub miesięcy nieznacznie podnosić ceny aż do osiągnięcia założonego progu podwyżki cen.
Jakich błędów unikać przy informowaniu klientów/kontrahentów o podwyżce cen?
Wiele firm informując klientów lub kontrahentów o podwyżce cen w nieprawidłowy sposób, formułuje takie pismo, skupiając się bardziej na przeprosinach niż na wyjaśnieniu przyczyn podwyżki cen.
Przedstawienie suchych faktów, przepraszanie czy zrzucanie winy za podwyżkę, na przykład, na dostawców, nie jest dobrym rozwiązaniem. Przedsiębiorca zawsze powinien włożyć w takie pismo nieco więcej wysiłku.
Jak poinformować klienta o podwyżce cen w prawidłowy sposób? Przede wszystkim poprzez:
- podkreślenie własnych wysiłków włożonych w utrzymanie cen na niskim poziomie,
- wskazanie przyczyn, z których wynika konieczność podwyższenia cen,
- wykazanie, że podwyżka cen ma nie tylko wady, ale i zalety (korzyści dla klienta/kontrahenta) w postaci wyższej jakości usług.
Jak sporządzić pismo o podwyżce cen?
Wielu przedsiębiorców nie wie, jak napisać pismo do klienta o podwyżce cen usług. Przygotowanie takiej wiadomości nie jest proste, bo przecież nikt nie lubi dowiadywać się o fakcie, że będzie musiał płacić za coś więcej.
Aby zmniejszyć ryzyko utraty klienta lub kontrahenta, pismo o podwyżce cen należy pisać tak zwanym językiem korzyści. Można wykorzystać w tym celu również przygotowany przez nas, specjalny wzór pisma o podwyżce cen usług, który wystarczy uzupełnić odpowiednimi danymi.
Jak zamienić więc pismo o negatywnej treści w wiadomość korzystną dla odbiorcy? Język korzyści opiera się w tym przypadku na próbie „sprzedaży” podwyżki cen klientowi lub kontrahentowi.
Jeśli przedsiębiorca wytłumaczy, z czego wynika podwyżka i jak wpłynie ona na jakość usług, odbiorca pisma powinien zrozumieć, że decyzja tego typu nie została podjęta z chęci osiągnięcia czystego zysku, że on również skorzysta na tym, że zapłaci więcej.
Krótko mówiąc, informacje o podwyżce cen muszą wykazywać, że podwyżka cen wprowadzana jest dla dobra klienta – dostarczy mu wartość, za którą warto i za którą będzie chciał zapłacić.
Jak podnosić ceny, nie ryzykując utratą klienta?
Istnieje kilka metod podnoszenia cen usług lub towarów, pozwalających zminimalizować ryzyko utraty stałych klientów. Pierwsza z nich to wybór, czyli zaoferowanie konsumentom dwóch wersji produktu/usługi: tańszej, gorszej jakości i droższej, lepszej jakości.
Kiedy klient ma wybór, może sam, z własnej woli przekonać się, czy warto zapłacić więcej za droższą usługę.
Kolejny sposób to technika wielu małych cen, czyli podzielenie jednego produktu czy usługi na części, z których każda jest płatna osobno. Podobnie działa również sprzedaż z płatnością ratalną.
Bezpiecznym sposobem na podniesienie ceny w niezauważalny sposób jest też ustalenie ceny stałej dla wszystkich produktów czy usług, przy czym powinna to być cena uśredniona, dzięki której być może przy części sprzedaży firma traci, ale jednocześnie zyskuje – sprzedając drożej coś, o niższej wartości.
Słowo końcowe
Dokonanie aktualizacji cen katalogowych spowodowana jest najczęściej (a w szczególności w dzisiejszych czasach) galopującą inflacją, gdzie my sami jako usługodawcy także ponosimy coraz większe koszty związane z wykonywaniem danej usługi.
Pisząc informację o podwyżce cen musisz rozwinąć powody podwyżki i opisać je pokrótce klientowi, by nie poczuł się oszukany.
Zatem w przypadku podwyżki cen naszych usług i nieuniknionej zmianie cen należy skrupulatnie uwypuklić klientom powody podwyżki, czyli wspomnieć warto o podwyżce cen surowców, podwyżce czynników energetycznych, zwiększeniu ceny usług, z których sami korzystamy (np. koszty księgowości przy prowadzeniu firmy bądź podwyżka czynszu lokalu).
Informacje o podwyżce cen możesz przekazać na różne sposoby, aby jednak nie angażować swojego czasu w każdego klienta, a przy tym nadać informacji o podwyżce subtelnego wydźwięki, informację najlepiej przekazać drogą pisemną drogą listowną lub ewentualnie poprzez e-mail).
Ponadto myśląc o podwyżce cen usług informacja powinna zawierać szereg niezbędnych informacji/powodów, przez które ma ona miejsce, ma to być więc standardowe uzasadnienie podwyżki cen.
Temat ustalania cen usług powraca co jakiś czas jak bumerang, szczególnie teraz jest dość widoczny, gdyż szalejąca inflacja wciąż determinuje rosnące koszty dla każdego segmentu usług. Być może czeka nas regularne podnoszenie cen usług, jeśli inflacja nie spowolni i wróci do normalnych wartości.
Podobne wzory pism:
- Umowa przedwstępna usługi WZÓR
- Umowa o wykonanie usług budowlano-remontowych WZÓR
- Przedwstępna umowa współpracy wzór
- Wniosek o przedłużenie terminu wykonania prac budowlanych WZÓR
- Umowa współpracy między firmami budowlanymi wzór
- Umowa o roboty budowlane z osobą fizyczną WZÓR
- Umowa o wykonanie usług budowlano remontowych WZÓR
- Oświadczenie o nieprzedłużaniu umowy WZÓR
- Wypowiedzenie umowy B2B wzór