Jak napisać reklamację na buty? WZÓR + instrukcja

gotowa-reklamacja-obuwia-wzor-pdf-docPismo reklamacyjne nie ma żadnej narzuconej prawnie formy, jednak aby było skuteczne, powinno spełniać wszystkie wymogi formalne. Głównym zadaniem pisma reklamacyjnego jest poinformowanie sprzedawcy o niezgodności towaru z umową oraz wskazanie, na czym dana niezgodność polega. Sporządzając reklamację butów, warto przestrzegać pewnych zasad, które znacznie zwiększają szansę na uznanie reklamacji.

Wstęp

Jak reklamować buty? jak napisać skuteczną reklamację? aby ułatwić Ci sporządzenie pisma reklamacyjnego, które zwiększy Twoje szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji, bez konieczności przepychanek ze sprzedawcą, przygotowaliśmy gotowy do pobrania wzór pisma reklamacyjnego na buty, które pobierzesz poniżej:

Gotowa reklamacja obuwia wzór

Ile czasu na złożenie reklamacji?

Jeśli konsument pragnie zareklamować zakupiony towar z tytułu rękojmi, obowiązującym go terminem są dwa lata (okres odpowiedzialności sprzedawcy), licząc od daty otrzymania produktu. Warto zaznaczyć przy tym, że konsument ma jednocześnie prawo do złożenia reklamacji w terminie jednego roku od momentu zauważenia wady.

Jeśli więc konsument odkryje wadę po upływie 12 miesięcy od zakupu, okres rękojmi ulegnie przedłużeniu.

W przypadku korzystania z okresu gwarancyjnego, zapewnionego przez importera, dystrybutora czy producenta, standardowy czas ochrony to dwa lata – o ile dokument gwarancyjny nie określa inaczej. Co więcej, termin ten liczy się od nowa po każdej wymianie lub naprawie produktu.

Należy podkreślić, że jeśli reklamacja zostanie złożona w pierwszym roku po zakupie towaru, to sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wykazanie, że wada przedmiotu powstała z winy konsumenta. Po upływie 12 miesięcy od dnia zakupu odpowiedzialność ta ciąży już na konsumencie, którego zadaniem staje się udowodnienie, że wada istniała w chwili zakupu produktu.

Czego można żądać w ramach reklamacji?

Reklamacja butów może wiązać się z różnymi roszczeniami. Konsument, który korzysta z rękojmi, ma prawo żądać od sprzedawcy jednego z czterech działań, czyli:

  1. nieodpłatnej naprawy towaru,
  2. wymiany towaru na nowy,
  3. obniżenia jego ceny
  4. lub całkowitego odstąpienia od umowy, jeśli wada jest istotna.

Wybór żądania uzależniony jest od oczekiwań konsumenta.

Przedsiębiorca, który nie zgadza się na określone przez niego rozwiązanie, może zaproponować inne, jednak w oparciu o przesłanki dozwolone prawnie. Sprzedawca będzie brał pod uwagę między innymi charakter wady, uprzednie reklamacje towaru oraz łatwość i szybkość naprawy, bądź wymiany produktu na nowy.

Co nie podlega reklamacji obuwia?

Reklamacja obuwia to jedno z częściej sporządzanych pism reklamacyjnych, dlatego konsumenci mają do swojej dyspozycji dokładny wykaz wad, które takiej reklamacji nie podlegają. Wśród nich znajdują się:

  • uszkodzone części wymienne,
  • uszkodzenia mechaniczne, czyli rysy, otarcia, obicia,
  • starte spody butów,
  • urwane lub zniszczone elementy ozdobne,
  • uszkodzone zamki błyskawiczne i inne zapięcia,
  • naturalne zużycie obuwia i niedopasowanie obuwia do stopy,
  • wady, których przyczyną był brak odpowiedniej konserwacji obuwia, np. uszkodzenia na skutek przemoczenia,
  • farbowanie butów związane z nadmierną potliwością lub przemoczeniem,
  • uszkodzenia spowodowane praniem butów w pralce,
  • uszkodzenia powstałe na skutek pielęgnowania butów niedozwolonymi środkami,
  • plamy powstałe na obuwiu na skutek oddziaływania czynników zewnętrznych.

Co podlega reklamacji w obuwiu?

Pisemna reklamacja na buty powinna zostać rozpatrzona pozytywnie, jeśli konsument powoła się na wady technologiczne, konstrukcyjne lub materiałowe. Do najczęściej zgłaszanych należą właśnie te związane z uszkodzeniem materiałów, z których wyprodukowano obuwie lub jego części ozdobne.

Reklamacja może dotyczyć więc:

  • łuszczenia się cholewek wykonanych ze skóry,
  • pękania cholewek,
  • pęknięcia szwów, które łączą elementy cholewki,
  • przecierającego się materiału podszewkowego,
  • załamywania się części, które usztywniają piętę lub nosek, o ile nie są to uszkodzenia mechaniczne,
  • farbowania wnętrz butów oraz wyściółek,
  • pękania spodów,
  • łuszczenia się lub rozwarstwiania się spodów, o ile nie nastąpiło to na skutek naturalnego zużycia.

Zgłoszeniu mogą podlegać też wady konstrukcyjne, które wpływają negatywnie na komfort noszenia obuwia. Wśród nich wymienia się:

  • za wysokie ocierające kostkę cholewki,
  • złą wysokość obcasów, uniemożliwiających chodzenie,
  • za niską piętę,
  • zły materiał cholewki, powodujący jej rozrywanie,
  • złe umiejscowienie elementów ozdobnych,
  • zły sposób połączenia podeszwy z cholewkami, który skutkuje przemakaniem butów.

Z kolei podlegające reklamacji wady technologiczne mogą ujawnić się z czasem na skutek użytkowania obuwia i są związane z niestarannym wykonaniem produktu. Należą do nich:

  • odpadające obcasy,
  • nieprawidłowo wykonane spoiny klejowe,
  • źle osadzone obcasy,
  • krzywo wszyty język.

Jak napisać reklamacje na buty?

Jak napisać reklamacje na buty? Pismo powinno przede wszystkim jak najdokładniej opisywać zakupiony towar. Należy wskazać datę i miejsce dokonania zakupu i poprzeć te informacje na przykład paragonem lub dowodem transakcji z karty płatniczej.

Następnym krokiem jest szczegółowe opisanie przedmiotu reklamacji, czyli wady produktu wraz z okolicznościami jej ujawnienia. Wadę fizyczną warto udokumentować zdjęciami.

Wzór reklamacji obuwia uwzględnia także określenie momentu jej zauważenia – najlepiej przez podanie konkretnej daty. W zgłoszeniu należy wskazać również odpowiadający konsumentowi sposób rozwiązania sprawy, czyli opisać swoje roszczenia – wymiana towaru na nowy, naprawa lub zwrot kosztów.

Jak napisać reklamację butów, aby była ona skuteczna? Sporządzając pismo, należy unikać ogólników i stosować fachową terminologię, która sprawi, że sprzedawca będzie miał świadomość, iż autorem reklamacji jest osoba znająca prawa konsumenckie. Dokument powinien opiewać także w konkretne daty, ponieważ określenia typu „wadę zauważono kilka miesięcy wcześniej” łatwo jest wykorzystać na niekorzyść konsumenta (tutaj przyda Ci się wzór przygotowanego przez nas pisma reklamacyjnego).

Odpowiedź na reklamację – ile czasu ma sprzedawca?

Przepisy określają precyzyjnie czas odpowiedzi na wniesioną reklamację. Jest to 14 dni kalendarzowych, w trakcie których sprzedawca musi nie tylko rozpatrzyć reklamację, ale również udzielić na nią odpowiedzi. Jeżeli nie nawiąże kontaktu do końca tego terminu, konsument może uznać, że reklamacja została przyjęta pomyślnie.

Jak napisać odwołanie od reklamacji butów?

Negatywna odpowiedź na reklamację butów nie oznacza, że konsument powinien zrezygnować ze swoich roszczeń. Może bowiem sporządzić odpowiedź na odrzucenie reklamacji, wykorzystując w tym celu wzór odwołania od reklamacji obuwia, który pobierzesz poniżej:

Odpowiedź na odrzucenie reklamacji wzór

Pismo stanowi w głównej mierze prośbę o ponowne rozpatrzenie wniesionej reklamacji. Powinno zawierać jednak dodatkowe argumenty, przemawiające na korzyść konsumenta lub podważające argumenty sprzedającego.

Wzór reklamacji butów oraz wzór odwołania od reklamacji zawierają podobne elementy – określają kupującego i sprzedającego, a także przedmiot umowy. Ich treść łączy się także w zakresie roszczeń konsumenta.

Jak uszkodzić buty do reklamacji?

Zdarza się, że konsument próbuje dodatkowo uszkodzić buty, które pragnie zareklamować ze względu na fakt, iż są one niewygodne, źle dobrane do stopy czy też osadzone na zbyt wysokich obcasach.

Warto uważać jednak na podejmowane przez siebie kroki, ponieważ mogą one wyeliminować wszelkie szanse na uzyskanie pozytywnej odpowiedzi na pismo reklamacyjne.

Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na to, że reklamowane obuwie powinno być czyste, lecz włożenie go do pralki przed wysyłką nie stanowi najlepszego rozwiązania. Jeśli konsument decyduje się na dodatkowe uszkodzenie butów, powinien dokładnie zapoznać się z listą wad, które podlegają reklamacji.

Podsumowanie

  • Nigdy nie zwlekaj ze złożeniem reklamacji zbyt długo, jak najprędzej złóż reklamację obuwia, czyli niezwłocznie po jej odkryciu.
  • Składając reklamację, możesz żądać naprawy obuwia, jego wymiany, obniżenia ceny za buty lub poprosić o zwrot pieniędzy (czyli odstąpić od umowy) – to jest Twój wybór, którą formę rekompensaty wybierzesz.
  • Warto jednak dodać, ze zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego sprzedawca ma prawo zmienić formę zadośćuczynienia, szczególnie jeśli jako klient zażądasz zwrotu pieniędzy, należy się tutaj powołać na art. 561 K.C.:

Sprzedawca ma prawo odmówić zwrotu pieniędzy, jeśli naprawa obuwia będzie możliwa i szybka do wykona. Sprzedawca jednak nie może z tej opcji skorzystać, jeśli wada obuwia jest istotna!

  • Jeśli żądasz zwrotu pieniędzy (odstąpienie od umowy), to możesz skorzystać z tej opcji tylko w przypadku, gdy wada butów jest istotna. Zatem pierwszym krokiem będzie samodzielne oszacowanie czy wada, z którą mamy do czynienia, to wada istotna! Możesz również skorzystać z pomocy rzeczoznawcy.
Oceń mój artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 4,86 out of 5)
Loading...
Wpis pochodzi z kategorii:

O autorze

1 komentarz w “Jak napisać reklamację na buty? WZÓR + instrukcja”
  1. Dzień dobry.

    Co jeśli sprzedawca butów nie odpowie w ciągu 14 dni? czy brak odpowiedzi uznaje się za uznaną reklamację? czy dobrze zrozumiałam? Gdzieś czytałam, że jeśli sprzedawca nie odpowie, istnieje domniemanie uznania żądania! sama nie czekała z reklamacją obuwia, pismo wysłałam w tym samym tygodniu w którym dokonałam zakupu w sklepie internetowym. Zażądałam zwrotu pieniędzy. Nie interesuje mnie obniżenie ceny czy pomysły nieodpłatnej naprawy.

Comments are closed.