Pismo do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie WZÓR

Jak napisać pismo do spółdzielni mieszkaniowej o wypłatę odszkodowania? podmiot odpowiedzialny za szkodę zawsze zobowiązany jest do jej naprawienia. Jeśli więc na terenie spółdzielni mieszkaniowej dojdzie do wypadku, za który odpowiada spółdzielnia, zajdzie możliwość wnioskowania o odszkodowanie od spółdzielni. Najczęściej wnioski tego typu dotyczą zalania mieszkania, złamania ręki lub nogi na chodniku czy innych zdarzeń, będących skutkiem zaniedbań ze strony spółdzielni mieszkaniowej.

wazne-uwagiJak zatem napisać skuteczne pismo do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie? aby ułatwić Ci wyegzekwowanie odszkodowania od administracji budynku, przygotowaliśmy gotowy już do wypełnienia wzór pisma do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie, wzór pisma pobierzesz w dalszej części artykułu.

Kiedy winę ponosi spółdzielnia mieszkaniowa?

Spółdzielnie mieszkaniowe posiadają polisy odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone z tytułu zarządzania nieruchomościami wspólnymi. Nieruchomością wspólną jest natomiast grunt oraz te części budynku i urządzenia, które nie służą właścicielom lokali na wyłączność.

Wspólną częścią będą więc między innymi dachy, a także piony wodne i kanalizacyjne.

Należy pamiętać, że elementy poziome instalacji wodnej należą już do właściciela mieszkania. Jeśli więc źródłem zalania okaże się poziomy odcinek instalacji wodnej, odpowiedzialność za awarię będzie spoczywała na właścicielu lokalu i odszkodowanie za zalanie mieszkania nie będzie możliwe. W innych przypadkach winę za szkody ponosi spółdzielnia, poniżej zamieszczam wzór pisma o odszkodowanie do spółdzielni:

Pismo do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie – wzór

Jak złożyć pismo do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie?

Wniosek o odszkodowanie za zalanie mieszkania nie wystarczy, aby uzyskać rekompensatę za szkodę z tytułu awarii, za którą odpowiada spółdzielnia. Pismo o odszkodowanie zostanie uznane wyłącznie pod warunkiem dopełnienia kilku bardzo istotnych formalności.

Przede wszystkim właściciel zalanego mieszkania zobligowany jest do niezwłocznego zatamowania przecieku oraz powiadomienia spółdzielni o zdarzeniu natychmiast po dostrzeżeniu szkody.

Następnie powinien usunąć wodę i wykonać zdjęcia zniszczeń, uwzględniając źródło wody (jeśli jest w stanie je zidentyfikować). W odpowiedzi na zawiadomienie, spółdzielnia powinna oddelegować na miejsce swojego pracownika w celu oględzin i sporządzenia protokołu szkód.

Taki dokument otrzymuje zarówno właściciel mieszkania, jak i spółdzielnia. Dopiero po dopełnieniu tych formalności, poszkodowany może złożyć wniosek o odszkodowanie za zalanie mieszkania.

Co zawiera wzór wniosku do spółdzielni o odszkodowanie za zalanie mieszkania?

Pismo do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie może odbyć się na 3 sposoby, z czego preferowany jest ten pierwszy, a więc:

  • zgłoszenie szkody do samej spółdzielni mieszkaniowej (preforowane),
  • zgłoszenie szkody bezpośrednio do ubezpieczyciela (u którego polisę wykupiła spółdzielnia, tu konieczny jest numer polisy ubezpieczeniowej spółdzielni),
  • zgłoszenie szkody do własnego ubezpieczyciela.

W ostatnim przypadku prywatny ubezpieczyciel będzie pośredniczył w procesie ubiegania się o wypłatę ubezpieczenia.

Wniosek o odszkodowanie za zalanie mieszkania powinien jasno wskazywać na fakt, iż do zalania doszło z winy spółdzielni. Tezę tę należy poprzeć zdjęciami zniszczeń oraz kopią protokołu szkód, w którym powinna znaleźć się informacja o awarii w części pionowej instalacji wodnej.

Wniosek nie musi zawierać wszystkich szczegółów zdarzenia, gdyż to właśnie protokół zalania sporządzony w obecności pracownika spółdzielni mieszkaniowej stanowi podstawę wypłacenia odszkodowania.

W dokumencie tym obecne będą takie dane, jak:

  • data i godzina zalania,
  • adres zalanego mieszkania,
  • dane właściciela mieszkania,
  • opis szkód wraz z oszacowaniem strat,
  • przyczyna zalania,
  • dane podmiotu/osoby odpowiedzialnej za zalanie,
  • podpis administratora budynku.

Należy wiedzieć, że ubezpieczyciel ma z reguły do 30 na wypłatę należnego odszkodowania, licząc od dnia dokonania oględzin i sporządzenia protokołu. Po upływie 7 dni zazwyczaj informuje poszkodowanego o wysokości odszkodowania lub o konieczności dostarczenia dodatkowej dokumentacji.

Odszkodowanie od spółdzielni mieszkaniowej za złamanie na chodniku

Podobnie jak w przypadku innych części wspólnych, za położony na terenie spółdzielni mieszkaniowej chodnik i jego stan techniczny odpowiada sama spółdzielnia mieszkaniowa. Zarządca budynku, do którego przylega chodnik, powinien odśnieżać go, usuwać błoto i lód, a także dbać o stan ogólny, tak aby korzystanie z chodnika nie wiązało się z niebezpieczeństwem (np. dziura w chodniku, brak krawężnika itd.).

Jeśli na chodniku przynależącym do budynku spółdzielni mieszkaniowej dojdzie do jakiegokolwiek wypadku, o odszkodowanie można zwracać się do samej spółdzielni lub bezpośrednio do jej ubezpieczyciela dokonując zgłoszenie szkody. Wiedząc, w którym towarzystwie ubezpieczeniowym spółdzielnia wykupiła polisę, poszkodowany powinien zarejestrować tak zwaną szkodę osobową z OC sprawcy.

Postępowanie po wypadku na chodniku

Jak każde zdarzenie uprawniające do uzyskania odszkodowania, wypadek na chodniku należącym do spółdzielni mieszkaniowej należy również odpowiednio udokumentować. Przed wystąpieniem z wnioskiem do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie należy:

  • wezwać karetkę pogotowia, ewentualnie poprosić o pomoc świadka zdarzenia, a w przypadku niegroźnych obrażeń udać się do lekarza po udokumentowania zdarzenia, aby ten dokonał obdukcji,
  • zadzwonić na straż miejską lub policję – funkcjonariusze sporządzą wtedy notatkę służbową, która będzie ważnym dokumentem w procesie wnioskowania o odszkodowanie od spółdzielni,
  • znaleźć świadka zdarzenia i poprosić o jego dane kontaktowe i/lub wykonać zdjęcia chodnika uwieczniając oblodzenia czy uszkodzenia kostki,
  • gromadzić całą dokumentację, w tym notatkę wezwanych służb, fotografie z miejsca zdarzenia, kartę informacyjną ze szpitala, koszty leczenia, rachunki za leki itp.

Pismo o odszkodowanie poparte dokumentacją plus ewentualnie zeznaniami świadka będzie solidną podstawą do wypłaty odszkodowania!

Dodać jeszcze należy, że zgłoszenie szkody do spółdzielni jest pierwszą czynnością od której należy liczyć termin na załatwienie przez spółdzielnię sprawy.

Podobne tematy:

Oceń mój artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...
Wpis pochodzi z kategorii:

O autorze

2 komentarzy w “Pismo do spółdzielni mieszkaniowej o odszkodowanie WZÓR”
  1. Maria Nowak

    Czy mam prawo ubiegać się o odszkodowanie od spółdzielni za zalanie mieszkania? zalanie mieszkania nastąpiło przez stropodach, który nie był odpowiednio zabezpieczony. Przy kilkudniowych opadach deszczu woda z dachu prawdopodobnie nie została odprowadzona przez niedrożną rurę i stojąca woda przemiękła do mojego mieszkania. Do zalania mieszkania doszło 2 dni temu, zalanie rozciąga się na sufit w dwóch pomieszczenia, porobiłam zdjęcia, czy już teraz mam pisać o zadośćuczynienie?

    1. Grzegorz Szwaciński

      Powinna Pani wystąpić z roszczeniem o wypłatę odszkodowania do spółdzielni mieszkaniowej jak najszybciej. Zrobione zdjęcia to bardzo dobry pomysł!

Comments are closed.