Jak napisać podanie o skreślenie z listy studentów? Samo zaprzestanie uczęszczania na zajęcia, to zbyt mało, by mówić o oficjalnej rezygnacji ze studiów!
Wielu byłych studentów i słuchaczy prywatnych uczelni doznało bowiem zdziwienia, kiedy po kilku miesiącach, a nawet latach od zaprzestania nauki otrzymało wezwanie do zapłaty sporej kwoty wynikającej z nieuregulowanych opłat za studia.
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie
Zobacz przypadek pewnej Pani, która przestała uczęszczać na zajęcia bez wysłania prośby o skreślenie z listy studentów, po kilku latach otrzymała pismo od komornika-> Niezapłacone czesne za studia – sankcje.
Aby uniknąć naliczenia przez byłą uczelnię czesnego z odsetkami, które znacznie zwiększają zadłużenie, warto złożyć odpowiednio przygotowane podanie o skreślenie z listy studentów. Wzór takiego gotowego i sprawdzonego pisma załączam poniżej:
Podanie o skreślenie z listy studentów wzór
Podanie o skreślenie z listy studentów wzór
Obowiązek zapłaty czesnego
Nauka w szkołach prywatnych oraz w trybie niestacjonarnym wiąże się najczęściej z obowiązkiem uregulowania tzw. czesnego. Wysokość częstego powinna być dokładnie określona w zawartej pomiędzy uczelnią a studentem umową.
Wysokość czesnego może być również ujawniona w innych ogólnie dostępnych dokumentach m.in. w statucie uczelni.
Co do zasady obowiązek zapłaty czesnego utrzymuje się do czasu obowiązywania umowy o naukę. Może więc ustać dopiero po złożeniu przez studenta rezygnacji z dalszej nauki i wykreśleniu go z listy studentów.
Wniosek o skreślenie z listy studentów
Tak jak zapis na studia, tak samo rezygnacja z nauki to szereg formalności, których warto dopełnić. Przede wszystkim należy złożyć odpowiednie podanie i zwrócić uczelni żądane przez nią dokumenty, a przede wszystkim dokonać rozliczenia należnych opłat.
Natomiast samo podanie o wykreślenie z listy studentów powinno zawierać krótkie uzasadnienie rezygnacji z nauki. Przy czym zaznaczyć należy, że uczelnia nie ma żadnych podstaw, aby odmówić studentowi skreślenia go z listy studentów.
Jego status na uczelni nie powinien być bowiem wiązany z roszczeniami szkoły tj. zapłata nieuregulowanego czesnego, czy obowiązek uiszczenia innych opłat.
Jako uzasadnienie decyzji o przerwaniu nauki wskazać można:
- niemożność połączenia nauki z obowiązkami zawodowymi lub rodzinnymi
- trudności finansowe, które nie pozwalają na ponoszenie kosztów związanych ze studiami
- wyjazd za granicę
- przyczyny losowe
- inne plany zawodowe.
Warto dodać, że istnieje odsetek osób, które rozpoczynają naukę w wybranej szkole tylko po to, by otrzymać zaświadczenie o kontynuowaniu nauki, na podstawie którego będą mogły korzystać z pewnych świadczeń np. pobierać rentę rodzinną.
I właśnie takie osoby, w sposób szczególny powinny zapoznać się z zasadami rezygnacji ze studiów, tak by w przyszłości w odpowiednim czasie złożyć podanie o skreślenie z listy studentów.
Kiedy złożyć wniosek?
Pismo do dziekana o rezygnację ze studiów należy złożyć w odpowiednim czasie. Najlepiej w trakcie opłaconego już okresu rozliczeniowego, tak by opłaty za kolejny okres – miesiąc, kwartał, semestr lub rok nie zostały naliczone.
Wziąć pod uwagę należy również opłaty za sesję egzaminacyjną. Niektóre uczelnie nakładają bowiem na swoich studentów obowiązek pokrycia kosztów związanych z przystąpieniem do egzaminów.
Aby uniknąć opłaty za egzaminy, w treści wniosku należy podnieść, że student nie planuje do egzaminów przystąpić.
Jak napisać podanie do dziekana?
Natomiast w sytuacji, kiedy doszło już do zaprzestania nauki, a uczelnia nalicza dodatkowe opłaty, zasadne będzie złożenie odpowiedniej prośby do dziekana.
Pismo do dziekana o anulowanie naliczonej opłaty można oprzeć brakiem zasadności ponoszenia kosztów związanym z nieodbytą nauką, czy egzaminami. Jednakże pismo może przybrać formę indywidualnej prośby, w której były student będzie powoływać się na trudności natury finansowej, bytowej lub zdrowotnej.
Wskazać bowiem należy, że decyzja dziekana o anulowaniu naliczonych opłat za studia jest w pewnym sensie decyzją uznaniową, czyli uzależnioną od dobrej woli dziekana.
Choć niestety przez wiele uczelni i szkół prośby i wnioski byłych studentów rozpatrywane są jedynie pod kątem wywiązania z warunków zawartej wcześniej umowy.
Usunięcie studenta z uczelni
Warto dodać, że usunięcie studenta z uczelni może być decyzją wydaną przez samego dziekana. Do najczęstszych powodów, kiedy dochodzi do skreślenia danej osoby z listy studentów, zalicza się zaległości w zapłacie czesnego.
I w takim przypadku były student musi liczyć się z obowiązkiem uregulowania czesnego za okres sprzed skreślenia go z listy studentów, nawet jeśli znacznie wcześniej zaprzestał on uczestnictwa w zajęcia.
Potwierdzenie rezygnacji ze studiów
W ostatnich latach wiele uczelni odsprzedało swoje wierzytelności względem byłych studentów firmom windykacyjnych, które na ich egzekucji dorobiło się milionów. Byli studenci mieli bowiem znaczne trudności w wykazaniu, że dochodzona należność nie jest zasadna.
Dlatego, aby uchronić się przed ewentualnymi roszczeniami na przyszłość, rezygnując ze studiów, należy domagać się od uczelni dokumentów potwierdzających wykreślenie z listy studentów w postaci decyzji dziekana.
Jeśli dana uczelnie nie prowadzi takich praktyk, należy żądać, chociażby potwierdzenia przyjęcia wniosku o wykreślenie z listy studentów poprzez umieszczeniu na duplikacie wniosku pieczęci uczelni oraz podpisu pracownika dziekanatu, który wniosek przyjął.
Podsumowanie
Inne przydatne wzory pism:
Podanie o nie skreślenie z listy studentów
Podanie o nie skreślenie z listy studentów
Podanie o umorzenie długu na uczelni
Podanie o umorzenie długu za czesne na uczelni
Podobne:
- Wniosek o skreślenie z listy studentów UAM, WSB, UJ, UMK, PB, PW
- Podanie o przywrócenie na listę studentów WZÓR
- Podanie o przyjęcie na praktyki WZÓR
- Podanie o przedłużenie terminu złożenia pracy dyplomowej WZÓR
- Wniosek o zaświadczenie o studiowaniu WZÓR
- Podanie o wznowienie studiów WZÓR pdf i doc
- Zaświadczenie o wolontariacie WZÓR
- Rezygnacja ze studiów WSB wzór