Jak napisać wyjaśnienie do Inspekcji Transportu Drogowego? Inspekcja Transportu Drogowego to umundurowana i wyspecjalizowana formacja kontrolna, której głównym zadaniem jest pilnowanie przestrzegania przepisów w zakresie transportu drogowego (np. kontrola dokumentów przewozowych związanych z wykonywaniem transportu drogowego) i niezarobkowego przewozu rzeczy i osób, a także kontrola przestrzegania zasad transportu zwierząt jak i odpadów.
Inspekcja może kontrolować zarówno samych kierowców, jak i firmy transportowe i prowadzoną przez nie dokumentację. Bardzo często taka kontrola dotyczy wydruku z tachografu i czasu pracy kierowcy, który reguluje Ustawa o transporcie drogowym.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Jeśli funkcjonariusze zauważą jakiekolwiek nieprawidłowości w tym zakresie, mogą nałożyć na kierowcę lub właściciela firmy karę finansową, jednak decyzje ITD nie są niepodważalne – można odwołać się od nich, a wcześniej sporządzić pismo wyjaśniające do ITD, aby uniknąć kary. Jak przygotować takie pismo? Aby spełniało ono wszystkie formalne wymagania, w piśmie powinny znaleźć się wszelkie niezbędne elementy stawiane dla tego typu pism. Dla ułatwienia Ci sporządzenie takich wyjaśnień przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór, który pobierzesz poniżej:
Wyjaśnienie do inspekcji transportu drogowego wzór
![wyjasnienie-do-inspekcji-transportu-drogowego-wzor-pdf-doc](https://jakwyjsczdlugow.pl/wp-content/uploads/2011/11/foto/edd/2021/10/wyjasnienie-do-inspekcji-transportu-drogowego-wzor-pdf-doc-300x300.png)
Wyjaśnienie do Inspekcji Transportu Drogowego wzór
ITD po kontroli wszczyna postępowanie administracyjne
Inspekcja Transportu Drogowego nie nakłada na kierowcę czy właściciela firmy kary finansowej bezpośrednio w trakcie kontroli. ITD może jednak wszcząć postępowanie administracyjne, jeśli stwierdzi naruszenia w protokole kontroli.
Nałożenie kary na przedsiębiorcę poprzedza więc przeprowadzenie kontroli drogowej, a niekiedy również przesłuchanie kierowcy pojazdu. Z obu tych czynności sporządza się protokół – protokół kontroli i protokół przesłuchania.
Jeżeli funkcjonariusze stwierdzą naruszenia, mają obowiązek wykazać je w protokole. Dokument ten stanowi później podstawę wszczęcia z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia kary pieniężnej na kierowcę lub właściciela firmy.
Kiedy takie postępowanie zostanie wszczęte, zainteresowany powinien otrzymać odpowiednie zawiadomienie. Wśród dokumentów znajdzie się również pouczenie o prawach i obowiązkach strony, czyli także informacja o tym, że możliwe jest złożenie wyjaśnień i dowodów w sprawie.
Nie należy jednak mylić wyjaśnień z odwołaniem. Odwołanie od decyzji Inspekcji Transportu Drogowego składa się później (po tym jak ITD nie uzna wyjaśnień strony) do Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Adres:
Główny Inspektor Transportu Drogowego
ul. Chałubińskiego 4,
00-928 Warszawa
Jak złożyć wyjaśnienia do ITD?
Po wszczęciu postępowania przez ITD kierowca lub właściciel firmy transportowej mogą złożyć wyjaśnienie do ITD. Wyjaśnienia strona składa wraz z dowodami, w formie pisemnej.
Najłatwiej jest w tym celu wypełnić przygotowany przez nas wzór wyjaśnienia do Inspekcji Transportu Drogowego, a następnie przesłać go w odpowiednim terminie na właściwy adres.
O tym, ile czasu ma zainteresowany na przesłanie swoich wyjaśnień, powinno informować zawiadomienie od ITD. Najczęściej jest to termin wynoszący 7 dni.
Niezależnie od tego, czy kierowca lub właściciel firmy transportowej prześlą takie wyjaśnienia wraz z dowodami, po upływie wskazanego terminu Inspekcja Transportu Drogowego wyda decyzję w sprawie nałożenia na przedsiębiorcę kary.
Postępowanie może zostać umorzone, jeśli ITD uwzględni złożone wyjaśnienia. Natomiast w przypadku, kiedy:
- nie złożono wymaganych wyjaśnień i dowodów,
- złożone wyjaśnienia i dowody nie zostały uwzględnione,
ITD wyda decyzję o nałożeniu kary za naruszenia wykazane w protokole kontroli.
Taką decyzję strona otrzyma na specjalnym formularzu. Dokument będzie opatrzony również informacją o tym, że ukaranemu przysługuje odwołanie od decyzji ITD.
Na złożenie stosownego pisma kierowca/właściciel firmy transportowej mają 14 dni, licząc od dnia otrzymania decyzji. Jeśli termin ten zostanie przekroczony, przedsiębiorca straci możliwość wniesienia odwołania od decyzji o nałożeniu kary.
Jak napisać wyjaśnienia do ITD?
Osoby, które otrzymały zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia na nie kary finansowej, często nie wiedzą, jak napisać wyjaśnienie do Inspekcji Transportu Drogowego.
Warto pamiętać więc, że pismo tego typu musi spełniać wymogi formalne – musi mieć odpowiedni układ strony i zawierać wszystkie niezbędne informacje.
Najważniejszym celem piszącego wyjaśnienia do ITD jest ujęcie w piśmie wszystkich informacji (szczegółowo), które mogłyby przyczynić się do zmiany decyzji inspekcji w sprawie naruszeń, wykazanych podczas kontroli.
Pisząc wyjaśnienia, można powołać się nawet na decyzje sądów w podobnych sprawach, o ile takie nawiązanie faktycznie okaże się korzystne w danej sytuacji.
Do sporządzenia wyjaśnień dla ITD naprawdę warto się przyłożyć, bowiem odpowiednio sformułowane pismo może przyczynić się do umorzenia postępowania w sprawie nałożenia kary finansowej.
Jeżeli kierowca lub właściciel firmy transportowej otrzymają zawiadomienie o wszczęciu w ich sprawie postępowania administracyjnego na podstawie wykazania naruszeń podczas kontroli drogowej, to ich prawem jest złożenie wyjaśnień.
Z prawa tego przedsiębiorca powinien skorzystać, składając szczegółowe wyjaśnienia w sprawie i dołączając do nich niezbędne dowody, które pomogą mu wykazać, że umorzenie postępowania administracyjnego będzie słuszną decyzją.
O czym warto pamiętać po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania przez ITD? Najważniejszą kwestią są w tym przypadku terminy – zarówno termin na złożenie wyjaśnień i dowodów, jak i termin odwołania się od decyzji Inspekcji. Po przekroczeniu tych terminów nie będzie już możliwości uniknięcia kary.
Podsumowanie
Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) powołano w Polsce dzięki ustawie z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym. Inspektorzy inspekcji transportu drogowego kontrolują ruch na drogach obejmujący różne podmioty w tym firmy transportowe, kierowców, a także firmy wykonujące transport rzeczy oraz osób na własny użytek.
Aby na bieżąco móc kontrolować przestrzeganie przepisów w transporcie drogowym, zachodzi konieczność przeprowadzenia kontroli drogowej (kontroli przestrzegania przepisów) najróżniejszych podmiotów, np.:
- kontrola czasu pracy kierowców,
- kontrola dokumentów związanych z uprawnieniami kierowców,
- kontrola ruchu drogowego,
- czy przestrzeganie warunków transportu zwierząt.
Jeśli podczas kontroli okaże się, że inspekcja transportu drogowego wykryła jakieś nieprawidłowości, następuje sporządzenie protokołu kontroli przestrzegania przepisów i wszczęcie postępowania administracyjnego, a następnie ITD wydaje decyzję o nałożeniu kary pieniężnej za wykazane w protokole naruszenia.
Na szczęście każdy podmiot, który miał kontrolę może starać się o uchylenie zaskarżonej decyzji inspekcji transportu drogowego w całości lub części, składając pisemne wyjaśnienie, którego wzór pobierzesz u góry artykułu.
Warto przeczytać:
- Odwołanie od decyzji ITD wzór
- Viatoll odwołanie WZÓR
- Oświadczenie o utracie karty kierowcy WZÓR
- Odwołanie od kary za niezgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu
- Odwołanie od kary za nieprzerejestrowanie samochodu WZÓR
- Upoważnienie do opłaty skarbowej za samochód WZÓR
- Upoważnienie do sprzedaży samochodu przez współwłaściciela
- Skarga do inspekcji transportu drogowego WZÓR