Jak napisać wyjaśnienie do Inspekcji Transportu Drogowego? Inspekcja Transportu Drogowego to umundurowana i wyspecjalizowana formacja kontrolna, której głównym zadaniem jest pilnowanie przestrzegania przepisów w zakresie transportu drogowego (np. kontrola dokumentów przewozowych związanych z wykonywaniem transportu drogowego) i niezarobkowego przewozu rzeczy i osób, a także kontrola przestrzegania zasad transportu zwierząt jak i odpadów.
Inspekcja może kontrolować zarówno samych kierowców, jak i firmy transportowe i prowadzoną przez nie dokumentację. Bardzo często taka kontrola dotyczy wydruku z tachografu i czasu pracy kierowcy, który reguluje Ustawa o transporcie drogowym.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Jeśli funkcjonariusze zauważą jakiekolwiek nieprawidłowości w tym zakresie, mogą nałożyć na kierowcę lub właściciela firmy karę finansową, jednak decyzje ITD nie są niepodważalne – można odwołać się od nich, a wcześniej sporządzić pismo wyjaśniające do ITD, aby uniknąć kary. Jak przygotować takie pismo? Aby spełniało ono wszystkie formalne wymagania, w piśmie powinny znaleźć się wszelkie niezbędne elementy stawiane dla tego typu pism. Dla ułatwienia Ci sporządzenie takich wyjaśnień przygotowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór, który pobierzesz poniżej:
Wyjaśnienie do inspekcji transportu drogowego wzór
Wyjaśnienie do Inspekcji Transportu Drogowego wzór
ITD po kontroli wszczyna postępowanie administracyjne
Inspekcja Transportu Drogowego nie nakłada na kierowcę czy właściciela firmy kary finansowej bezpośrednio w trakcie kontroli. ITD może jednak wszcząć postępowanie administracyjne, jeśli stwierdzi naruszenia w protokole kontroli.
Nałożenie kary na przedsiębiorcę poprzedza więc przeprowadzenie kontroli drogowej, a niekiedy również przesłuchanie kierowcy pojazdu. Z obu tych czynności sporządza się protokół – protokół kontroli i protokół przesłuchania.
Jeżeli funkcjonariusze stwierdzą naruszenia, mają obowiązek wykazać je w protokole. Dokument ten stanowi później podstawę wszczęcia z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia kary pieniężnej na kierowcę lub właściciela firmy.
Kiedy takie postępowanie zostanie wszczęte, zainteresowany powinien otrzymać odpowiednie zawiadomienie. Wśród dokumentów znajdzie się również pouczenie o prawach i obowiązkach strony, czyli także informacja o tym, że możliwe jest złożenie wyjaśnień i dowodów w sprawie.
Nie należy jednak mylić wyjaśnień z odwołaniem. Odwołanie od decyzji Inspekcji Transportu Drogowego składa się później (po tym jak ITD nie uzna wyjaśnień strony) do Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Adres:
Główny Inspektor Transportu Drogowego
ul. Chałubińskiego 4,
00-928 Warszawa
Jak złożyć wyjaśnienia do ITD?
Po wszczęciu postępowania przez ITD kierowca lub właściciel firmy transportowej mogą złożyć wyjaśnienie do ITD. Wyjaśnienia strona składa wraz z dowodami, w formie pisemnej.
Najłatwiej jest w tym celu wypełnić przygotowany przez nas wzór wyjaśnienia do Inspekcji Transportu Drogowego, a następnie przesłać go w odpowiednim terminie na właściwy adres.
O tym, ile czasu ma zainteresowany na przesłanie swoich wyjaśnień, powinno informować zawiadomienie od ITD. Najczęściej jest to termin wynoszący 7 dni.
Niezależnie od tego, czy kierowca lub właściciel firmy transportowej prześlą takie wyjaśnienia wraz z dowodami, po upływie wskazanego terminu Inspekcja Transportu Drogowego wyda decyzję w sprawie nałożenia na przedsiębiorcę kary.
Postępowanie może zostać umorzone, jeśli ITD uwzględni złożone wyjaśnienia. Natomiast w przypadku, kiedy:
- nie złożono wymaganych wyjaśnień i dowodów,
- złożone wyjaśnienia i dowody nie zostały uwzględnione,
ITD wyda decyzję o nałożeniu kary za naruszenia wykazane w protokole kontroli.
Taką decyzję strona otrzyma na specjalnym formularzu. Dokument będzie opatrzony również informacją o tym, że ukaranemu przysługuje odwołanie od decyzji ITD.
Na złożenie stosownego pisma kierowca/właściciel firmy transportowej mają 14 dni, licząc od dnia otrzymania decyzji. Jeśli termin ten zostanie przekroczony, przedsiębiorca straci możliwość wniesienia odwołania od decyzji o nałożeniu kary.
Jak napisać wyjaśnienia do ITD?
Osoby, które otrzymały zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia na nie kary finansowej, często nie wiedzą, jak napisać wyjaśnienie do Inspekcji Transportu Drogowego.
Warto pamiętać więc, że pismo tego typu musi spełniać wymogi formalne – musi mieć odpowiedni układ strony i zawierać wszystkie niezbędne informacje.
Najważniejszym celem piszącego wyjaśnienia do ITD jest ujęcie w piśmie wszystkich informacji (szczegółowo), które mogłyby przyczynić się do zmiany decyzji inspekcji w sprawie naruszeń, wykazanych podczas kontroli.
Pisząc wyjaśnienia, można powołać się nawet na decyzje sądów w podobnych sprawach, o ile takie nawiązanie faktycznie okaże się korzystne w danej sytuacji.
Do sporządzenia wyjaśnień dla ITD naprawdę warto się przyłożyć, bowiem odpowiednio sformułowane pismo może przyczynić się do umorzenia postępowania w sprawie nałożenia kary finansowej.
Jeżeli kierowca lub właściciel firmy transportowej otrzymają zawiadomienie o wszczęciu w ich sprawie postępowania administracyjnego na podstawie wykazania naruszeń podczas kontroli drogowej, to ich prawem jest złożenie wyjaśnień.
Z prawa tego przedsiębiorca powinien skorzystać, składając szczegółowe wyjaśnienia w sprawie i dołączając do nich niezbędne dowody, które pomogą mu wykazać, że umorzenie postępowania administracyjnego będzie słuszną decyzją.
O czym warto pamiętać po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania przez ITD? Najważniejszą kwestią są w tym przypadku terminy – zarówno termin na złożenie wyjaśnień i dowodów, jak i termin odwołania się od decyzji Inspekcji. Po przekroczeniu tych terminów nie będzie już możliwości uniknięcia kary.
Podsumowanie
Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) powołano w Polsce dzięki ustawie z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym. Inspektorzy inspekcji transportu drogowego kontrolują ruch na drogach obejmujący różne podmioty w tym firmy transportowe, kierowców, a także firmy wykonujące transport rzeczy oraz osób na własny użytek.
Aby na bieżąco móc kontrolować przestrzeganie przepisów w transporcie drogowym, zachodzi konieczność przeprowadzenia kontroli drogowej (kontroli przestrzegania przepisów) najróżniejszych podmiotów, np.:
- kontrola czasu pracy kierowców,
- kontrola dokumentów związanych z uprawnieniami kierowców,
- kontrola ruchu drogowego,
- czy przestrzeganie warunków transportu zwierząt.
Jeśli podczas kontroli okaże się, że inspekcja transportu drogowego wykryła jakieś nieprawidłowości, następuje sporządzenie protokołu kontroli przestrzegania przepisów i wszczęcie postępowania administracyjnego, a następnie ITD wydaje decyzję o nałożeniu kary pieniężnej za wykazane w protokole naruszenia.
Na szczęście każdy podmiot, który miał kontrolę może starać się o uchylenie zaskarżonej decyzji inspekcji transportu drogowego w całości lub części, składając pisemne wyjaśnienie, którego wzór pobierzesz u góry artykułu.
Warto przeczytać:
- Odwołanie od decyzji ITD wzór
- Viatoll odwołanie WZÓR
- Oświadczenie o utracie karty kierowcy WZÓR
- Odwołanie od kary za niezgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu
- Odwołanie od kary za nieprzerejestrowanie samochodu WZÓR
- Upoważnienie do opłaty skarbowej za samochód WZÓR
- Upoważnienie do sprzedaży samochodu przez współwłaściciela
- Skarga do inspekcji transportu drogowego WZÓR