Pismo do wspólnoty mieszkaniowej o remont WZÓR

pismo-do-wspolnoty-mieszkaniowej-o-remont-wzor-pdf-doc-przykladJak napisać pismo do wspólnoty mieszkaniowej o remont? wspólnota mieszkaniowa odpowiada za części wspólne budynku, dlatego jeśli lokator chce, aby wyremontowana została klatka schodowa, dach czy elewacja, powinien wystosować w tej sprawie pismo do zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

Lokator ma również obowiązek poinformowania wspólnoty o remoncie własnego lokalu, jeśli planowane prace remontowe stanowią ważną ingerencję w strukturę całego budynku.

Wstęp

Warto wiedzieć zatem, jak napisać pismo do zarządu wspólnoty mieszkaniowej w każdej dowolnej sprawie, czy będzie to zawiadomienie o remoncie własnego mieszkania, czy też prośba o remont, bądź usunięcie usterki. Aby ułatwić Ci komunikację ze wspólnotą mieszkaniową, przygotowaliśmy dwa wzory pism:

Jakich spraw może dotyczyć wniosek do wspólnoty mieszkaniowej?

Wspólnota mieszkaniowa ma sprawować nadzór nad elementami wspólnymi nieruchomości. Dotyczy to zarówno gruntu (gruntu pod budynkiem, terenów zielonych, parkingów, placów zabaw), jak i części wspólnych budynku oraz elementów zewnętrznych, czyli:

  • klatki schodowej,
  • kotłowni,
  • strychu,
  • zsypu,
  • windy,
  • schowków,
  • dachu,
  • elewacji,
  • śmietników.

Co więcej, wspólnota mieszkaniowa odpowiada także za urządzenia, takie jak centralne ogrzewanie, instalacje gazowe, wodno-kanalizacyjne oraz kominy.

prawnik

Nazywam się Katarzyna Janas-Bajson i udzielam najtańszych porad prawnych w Polsce

PROMOCJA TYLKO DZIŚ!

119 zł na 35 zł

Cała wspólnota ponosi koszty naprawy czy renowacji części wspólnych, a na jej fundusz remontowy składają się wszyscy członkowie wspólnoty, czyli mieszkańcy budynku.

W związku z powyższym każdy mieszkaniec wspólnoty ma także prawo głosu i może złożyć pismo do wspólnoty mieszkaniowej o remont, jeśli chce, aby odnowiony został balkon, elewacja budynku, dach, by wymieniono grzejnik czy aby wyremontowano klatkę schodową.

Co więcej, mieszkańcy nieruchomości mają wpływ nie tylko na cel przeznaczenia środków z funduszu remontowego, ale również na wybór firmy, która przeprowadzi taką renowację.

Ich głos jest brany pod uwagę, ponieważ to oni decydują o tym, kto zajmuje stanowisko członka zarządu wspólnoty.

W jakich sprawach potrzebna jest zgoda wspólnoty mieszkaniowej?

Pismo informacyjne czy podanie do wspólnoty mieszkaniowej składa się w różnych okolicznościach. Najczęściej mieszkańcy budynku zgłaszają się do zarządu wspólnoty ze względu na:

  • obowiązek informacyjny,
  • chęć zgłoszenia się do wspólnoty po zakupie mieszkania w danym budynku,
  • w związku z opłatami, rozliczeniami, na przykład z wnioskiem o ponowne rozliczenie zużycia wody czy z wnioskiem o rozliczenie poniesionych kosztów za własną inwestycję,
  • w sprawach remontów i napraw, na przykład z wnioskiem o naprawę balkonu czy wymianę grzejników, a także z prośbą o wyrażenie zgody na remont mieszkania lub montaż klimatyzacji.

Pisma do wspólnoty mieszkaniowej składa się również w wielu innych sprawach, w zależności od regulaminu wspólnoty, która może wymagać informowania jej o różnych problemach i zgłaszania nawet drobniejszych prac remontowych.

Jak napisać wniosek do wspólnoty?

Pismo do wspólnoty mieszkaniowej o remont nie należy do dokumentów regulowanych w ujęciu szczegółowym. Wnioski czy podania powinny spełniać więc uniwersalne standardy, nadające im formalny charakter.

Pismo do wspólnoty mieszkaniowej o naprawę lub remont części wspólnej budynku musi zawierać między innymi:

  • datę i miejscowość sporządzenia,
  • dane teleadresowe nadawcy i adresata,
  • przedstawienie sprawy (ujęte w sposób rzeczowy),
  • przedstawienie oczekiwań odnośnie załatwienia sprawy,
  • zwrot grzecznościowy,
  • podpis.

Przygotowując wniosek do wspólnoty o remont mieszkania, warto pamiętać o stosowaniu odpowiednich form grzecznościowych i zasad poprawnej polszczyzny.

Pomocny może okazać się również przygotowany przez nas, gotowy do wypełnienia wzór pismo do wspólnoty mieszkaniowej o usunięcie usterki.

Zgłoszenie remontu we wspólnocie

Będąc członkiem wspólnoty mieszkaniowej można prosić zarówno o przeprowadzenie remontu elementu wspólnego lub o zgodę na przeprowadzenie remontu we własnym mieszkaniu.

Oczywiście, nie każdy remont wymaga takiego zgłoszenia. Położenie tapety, odmalowanie ścian czy nawet wiercenie otworów pod obrazy nie wymaga zwykle informowania zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

Obowiązek ten dotyczy z reguły czynności, które w jakiś sposób ingerują w strukturę lokalu, a tym samym również w strukturę budynku.

Jest to na przykład wymiana instalacji hydraulicznej, wymiana instalacji elektrycznej, wyburzanie ścianki działowej, przenoszenie otworów drzwiowych, montaż klimatyzacji czy adaptacja strychu.

Dokładną listę czynności, na przeprowadzenie których wymagana jest zgoda wspólnoty mieszkaniowej – znajdziemy zwykle w jej regulaminie. Tam też warto szukać informacji dotyczących tego, co powinno znaleźć się w danym wniosku.

Ogólnie można przyjąć, że obowiązkiem informacyjnym objęte są wszelkie czynności, które w jakikolwiek sposób mogą okazać się dokuczliwe dla sąsiadów zamieszkujących inne lokale w danym budynku.

Jeśli więc remont będzie wymagał czasowego odłączenia wody lub prądu, czy też przeprowadzenie go może wiązać się z generowaniem dużego hałasu, należy poinformować o tym innych członków wspólnoty.

Kto podejmuje decyzję o remoncie części wspólnej?

Do części wspólnych nieruchomości zalicza się (zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali) część budynku lub grunt, które nie służą do wyłącznego użytku właścicieli mieszkań.

Częściami wspólnymi, za które odpowiada wspólnota mieszkaniowa, są więc ściany nośne, ściany zewnętrzne, fundamenty, piwnice, dach, strych, pralnie, suszarnie, kominy, klatki schodowe, korytarze, bramy, windy, przewody, instalacje wodne, instalacje kanalizacyjne, instalacje elektryczne i instalacje centralnego ogrzewania.

Jeśli jeden z mieszkańców chce, aby zostały one naprawione lub odnowione, musi złożyć w tym celu stosowny wniosek do zarządu wspólnoty.

Częściami wspólnymi budynku zarządza bowiem wspólnota mieszkaniowa lub powołany do tej roli zarządca. Decyzje o remontach, przebudowach czy modernizacji elementów wspólnych podejmuje zarządca lub wspólnota mieszkaniowa w drodze uchwały.

Tą poddaje się z kolei głosowaniu członków wspólnoty na zebraniu.

Jeśli wniosek zostanie zaakceptowany remont lub naprawa finansowane będą z funduszu remontowego, lub ze środków uzyskanych w ramach kredytu, zaciągniętego przez wspólnotę.

pozew-do-saduZ kolei w przypadku, kiedy przyjęta uchwała okazuje się niekorzystna dla właściciela lokalu, może on zaskarżyć ją do sądu. Pozew o uchylenie uchwały składa się w ciągu 6 tygodni od dnia jej podjęcia lub od dnia zawiadomienia o jej treści.

Czym jest wspólnota mieszkaniowa? odpowiedź znajdziesz poniżej:

co-to-jest-wspolnota-mieszkaniowa

Podobne tematy:

Oceń mój artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 4,75 out of 5)
Loading...
Wpis pochodzi z kategorii:

O autorze

2 komentarzy w “Pismo do wspólnoty mieszkaniowej o remont WZÓR”
  1. Miesiąc temu złożyłem pismo we wspólnocie mieszkaniowej o wyremontowanie klatki schodowej, ale dotąd nie dostałem odpowiedzi, pismo napisałem odręcznie i nawet nie wiem, czy je rozpatrzono. Jak skłonić więc zarząd wspólnoty by wysłuchał próśb mieszkańców? wiem, że większość wspólnot mieszkaniowych dobrze sobie radzi finansowo i mają oni fundusze na przeprowadzenie remontu.

    Nasz zarządca nieruchomości (bo tak każe się nazywać) też ma fundusze, bo niemało płacimy czynszu na fundusz remontowy. Skoro więc klatka schodowa jest częścią nieruchomości wspólnej (wniosek mój podpisali również inni właściciele lokali), to dlaczego zostaliśmy zignorowani?

  2. Grzegorz Szwaciński

    Witaj Leszku,

    ciężko mi powiedzieć, dlaczego Twoje pismo pozostało bez odpowiedzi, bo tego pisma sam nie widziałem, być może zawierało jakieś braki formalne, które uniemożliwiły nawiązanie z Tobą kontaktu bądź spełnienie Twojej prośby o remont klatki schodowej. Zarządzanie nieruchomościami wymaga od wspólnoty przestrzegania wielu formalności, zatem prawdopodobnie coś stanęło im na drodze do pozytywnego załatwienia Twojej prośby. Wspólnoty mieszkaniowe rządzą się swoimi prawami… Myślę, że przygotowane przez nas wzory pism znacznie ułatwią Ci kontakt z zadządca nieruchomości wspólnej!

Comments are closed.