Zgłoszenie zalania mieszkania do spółdzielni WZÓR

Jak napisać zgłoszenie zalania mieszkania do spółdzielni? niezależnie od tego, co było przyczyną zalania mieszkania, fakt ten należy niezwłocznie zgłosić do spółdzielni mieszkaniowej. Będzie to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy to właśnie spółdzielnia okaże się podmiotem odpowiedzialnym za powstałe szkody.

Wstęp

zgloszenie-zalania-mieszkania-do-spoldzielni-wzor-pdf-doc-przykladJak więc sporządzić skuteczne i zgodne z wymaganiami formalnymi zgłoszenie zalania mieszkania do spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej? aby ułatwić Ci przygotowanie takiego pisma, stworzyliśmy gotowy do wypełnienia wzór zgłoszenia zalania mieszkania do spółdzielni, który pobierzesz poniżej:

Zgłoszenie zalania mieszkania do spółdzielni wzór

zgloszenie-zalania-mieszkania-do-spoldzielni-wzor-pdf-doc-przyklad

Zgłoszenie zalania mieszkania do spółdzielni wzór

Zalane mieszkanie – co robić?

jak-zglosic-zalania-mieszkania-do-spoldzielni-mieszkaniowejZalanie mieszkania to zdarzenie, które może przytrafić się każdemu, kto mieszka w budynku wielorodzinnym. Najczęściej za powstanie takiej szkody odpowiedzialny jest sąsiad z góry, lecz nie jest to regułą.

Źródło wycieku można zlokalizować stosunkowo łatwo. Jeśli mokra plama pojawiła się na suficie, winowajcy należy szukać piętro wyżej. Przyczyną może być również uszkodzone poszycie dachowe.

Z kolei w przypadku, kiedy zalana jest podłoga, źródła wody należy szukać we własnym mieszkaniu – za zalanie może odpowiadać awaria instalacji wodnej lub sprzętów, takich jak pralka czy zmywarka.

Nie zapominajmy również, że odpowiedzialny może okazać się jeden z domowników. Niedokręcony kran czy okno niedomknięte na czas ulewy to również częste przyczyny zalań mieszkania.

W każdym z tych przypadków – niezależnie od przyczyny zdarzenia – konieczne będzie zgłoszenie zalania mieszkania do administracji budynku.

Co robić w pierwszej kolejności po powrocie do zalanego lokalu?

Jeśli jest to możliwe, należy szybko zlokalizować źródło wody i dopilnować wyeliminowania przecieku. Później można wrócić do mieszkania, aby przygotować się do procedury odszkodowawczej.

Na początku warto udokumentować straty, wykonując fotografie zalanych miejsc. Następnie należy przystąpić do ratowania swojego majątku poprzez wyniesienie tego, co jeszcze da się uratować.

Absolutnie nie zaleca się natomiast naprawiania powstałych szkód przed oględzinami i sporządzeniem protokołu.

Szczegółowe udokumentowanie miejsca zdarzenia to podstawa. Można nagrać w tym celu film lub wykonać kilka fotografii. Konieczne okaże się także spisanie protokołu strat – najlepiej w obecności winowajcy lub powiadomionego o fakcie zarządcy budynku.

Dokument powinien zawierać takie dane, jak:

  • data i godzina zalania,
  • adres mieszkania,
  • dane właściciela mieszkania,
  • opis szkód z uwzględnieniem strat,
  • przyczyna zalania,
  • dane podmiotu lub osoby odpowiedzialnej za zalanie,
  • podpis świadka.

Kiedy zawiadomić spółdzielnię o zalaniu mieszkania?

Pismo do spółdzielni mieszkaniowej w sprawie zalania należy złożyć zawsze, bez względu na źródło wycieku. Na skutek takiego zawiadomienia zarządzający budynkiem powinni bowiem przysłać na miejsce osoby, które dokonają oględzin i potwierdzą zarówno przyczynę zalania, jak i poniesione wskutek awarii straty.

Pismo można zwykle zanieść osobiście, wysłać pocztą lub mailem.

Kiedy odpowiedzialna za zalanie będzie spółdzielnia mieszkaniowa? Warto pamiętać, że spółdzielnia jako zarządca budynku odpowiada za stan techniczny jego części wspólnych, takich jak dach oraz piony wodne i kanalizacyjne.

Jeśli do przecieku dojdzie na skutek zaniedbań tych elementów nieruchomości, winą za zalanie można obarczyć spółdzielnię. W przypadku, kiedy źródłem wycieku będzie zlew, wanna czy rury poziome, odpowiedzialność pozostanie po stronie właściciela lokalu.

Pismo do spółdzielni w sprawie przeciekającego dachu lub awarii rur powinno skutkować oględzinami na miejscu zdarzenia. Później poszkodowany może wystąpić już do swojego ubezpieczyciela z wnioskiem o wypłatę odszkodowania z polisy spółdzielni.

Jak napisać pismo do spółdzielni mieszkaniowej?

Pismo do spółdzielni mieszkaniowej ma charakter formalny. Z reguły przypomina swoją strukturą podanie, w którym powinny znaleźć się takie dane, jak:

  • data i miejsce,
  • dane nadawcy,
  • dane odbiorcy,
  • odpowiedni tytuł,
  • treść podzielona na wstęp, rozwinięcie i zakończenie,
  • podpis właściciela mieszkania.

W przypadku pisma będącego zawiadomieniem o zalaniu mieszkania, dokument musi wskazywać również datę powstania szkody i opis skutków zalania z wyszczególnieniem zniszczeń.

Warto zawrzeć w nim również numer telefonu kontaktowego, aby usprawnić komunikację z przedstawicielami spółdzielni.

Jak napisać pismo o odszkodowanie za zalanie mieszkania?

Pisma o odszkodowanie za zalanie mieszkania nie kierujemy zwykle do podmiotu lub osoby odpowiedzialnej, lecz do jej ubezpieczyciela (lub do własnego ubezpieczyciela) – o ile posiadają oni wykupioną polisę.

Zwykle zgłoszenie zdarzenia odbywa się przy wykorzystaniu specjalnego druku, lecz nie każda firma ubezpieczeniowa udostępnia takie gotowe rozwiązanie.

Wtedy pismo sporządzamy samodzielnie i uwzględniamy w nim wszystkie istotne informacje dotyczące zdarzenia, w tym przede wszystkim zakres poniesionych szkód.

Pismo o odszkodowanie za zalanie można kierować także bezpośrednio do sąsiada, jeśli ten nie posiada polisy ubezpieczeniowej lub nie przyznaje się do winy.

Pisemne wezwanie do wypłaty środków z własnej kieszeni będzie bowiem znacznie skuteczniejsze niż słowne ponaglenia. Możliwe jednak, że uzyskanie pieniędzy w ramach rekompensaty okaże się możliwe dopiero po skierowaniu sprawy na drogę sądową.

Podobne tematy:

Oceń mój artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...
Wpis pochodzi z kategorii:

O autorze